نوشته شده توسط : ali
اگر کودک شما کج ادرار می کند احتمالا دچار چرخش آلت تناسلی است...


اگر کودک شما کج ادرار می کند احتمالا دچار چرخش آلت تناسلی است و بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت نمائید.

در این مطلب به ده نکته اصلی جهت آموزش مادران محترمه که دارای فرزند پسر هستند اشاره می شود:

۱. بیضه نزول نکرده
متاسفانه در حال حاضر تعداد قابل توجهی از نوزادان پسر که دارای بیضه نزول نکرده هستند، تشخیص داده نمی شوند و در کمال تعجب موقعی تشخیص داده می شود که پسر می خواهد به سربازی برود و توسط پزشک معاینه می شود.

هنگام تولد هر دو بیضه باید در داخل کیسه بیضه قرار گرفته باشند. والدین باید حتما از پزشک متخصص اطفال که فرزندشان تحت نظر وی است بخواهند که فرزند آنها را از نظر بیضه نزول نکرده معاینه کند. گاهی بیضه نزول نکرده دو طرفه است و اگر به موقع درمان نشود، فرزند آنها در آینده قدرت باروری نخواهد داشت، ضمن اینکه بعلت داشتن ظاهر دستگاه تناسلی غیر طبیعی ناشی از خالی بودن کیسه های بیضه، از نظر روحی همیشه تحت فشار خواهند بود.

مادران باید بدانند که حداکثر سنی که ما می توانیم منتظر بمانیم تا بیضه ها در محل طبیعی خود قرار گیرند، ۱۲ ماهگی است. در پایان ۱۲ ماهگی این بیضه ها باید حتما توسط عمل جراحی پائین آورده شوند. در ضمن بیضه های نزول نکرده استعداد به سرطان زیاد دارند، حتی اگر به موقع جراحی شده باشند. بنابراین اینگونه پسرها باید تا آخر عمر از نظر احتمال ابتلا به سرطان بیضه تحت نظر باشند.

۲. آب آوردن کیسه بیضه یا هیدروسل
در تعدادی از نوزادان پسر هنگام تولد کیسه بیضه متورم است و پس از بررسی مشخص می شود که کیسه بیضه دارای مایع یا همان هیدروسل است. هیدروسل در نوزادان پسر دو نوع است: ارتباطی و غیر ارتباطی. اکثر موارد نوع هیدروسل ارتباطی است، در نوع ارتباطی اگر کیسه بیضه به آهستگی با دو انگشت فشرده شود مایع داخل آن وارد شکم می شود و کیسه بیضه کوچک می شود، ولی بعدا دوباره مایع وارد کیسه بیضه می گردد. هیدروسل ارتباطی معمولا تا سن دو سالگی بعلت بسته شدن راه ارتباطی شکم با کیسه بیضه بهبود پیدا می کند و باید قبل از جراحی تا دو سالگی منتظر شد.

۳. تنگی مجرای ادرار
نوزادان پسر که در دوره شیر خوارگی ختنه می شوند بعلت برداشته شدن پوست محافظ کلاهک آلت تناسلی، اسید ادرار مجرای ادرار را سوزانده و کم کم مجرای ادرار تنگ می شود و گاها بقدری تنگ می شود که به آن مجرای ادرار سوزنی می گویند. در اینگونه پسر بچه ها باید با یک عملی که سرپائی است، مجرای ادرار تنگ شده باز شود، چون تنگی مجرای ادرار سبب افزایش فشار داخل مثانه و سبب فشار بر روی کلیه ها می شود.

۴. ختنه
اگر فرزند شما بیش از ۲ ماه دارد و هنوز ختنه نشده است بهتر است از روش جراحی برای ختنه استفاده شود. والدین نباید ختنه را یک عمل ساده بدانند، انجام ختنه خوب یک هنر است. بهترین روش برای انجام ختنه، روش جراحی است که یک روش استاندارد دارد که توسط ارولوژیستها انجام می شود.

شاید از هر ۱۰۰ پسر بچه ای که ختنه می شوند حتی یک نفر آنها نیز به روش استاندارد ختنه نمی شود. استفاده از حلقه برای ختنه هم پر عارضه بوده و هم اینکه تمام پوست ناحیه ختنه گاه برداشته نمی شود. ختنه یک عمل جراحی است و نباید آنرا دست کم گرفت. اینکه یک نفر پای بچه و یک نفر دست بچه را می گیرد و بعد بچه ختنه می شود، بدترین کار است، و ضربه روحی آن تا آخر عمر در کودک باقی می ماند.

۵. هیپوسپادیاس
هیپوسپادیاس به معنای باز شدن سوراخ مجرای ادرار پائین تر از محل طبیعی در سطح تحتانی آلت تناسلی می باشد. در این کودکان باید ختنه را تا زمان اصلاح هیپوسپادیاس به تاخیر انداخت چون از پوست ناحیه ختنه گاه جهت ترمیم هیپوسپادیاس استفاده می شود.

۶. عفونت ادراری
اگر پسر بچه ای یک بار مبتلا به عفونت ادراری ثابت شده باشد، باید از نظر وجود احتمالی ریفلاکس (برگشت ادرار از مثانه بطرف بالا به حالب و کلیه ها) بررسی شود.

۷. شروع بلوغ
والدین باید فرزندان خود را از نظر شروع به موقع بلوغ تحت نظر داشته باشند. در فرایند بلوغ دو مشکل می تواند اتفاق بیفتد: شروع دیررس و عدم شروع. فاجعه موقعی اتفاق می افتد که بلوغ شروع نشود و والدین متوجه آن نشوند. اولین نشان بلوغ بزرگ شدن بیضه ها است. آن معمولا ما بین ۱۳-۱۲ سالگی اتفاق افتاده و حداکثر باید تا ۱۴ سالگی اتفاق بیفتد.

۸. چرخش آلت تناسلی
اگر کودک شما کج ادرار می کند احتمالا دچار چرخش آلت تناسلی است و بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت نمائید.

۹. دستگاه تناسلی مبهم
در مواردیکه بچه با دستگاه تناسلی مبهم بدنیا آمده است (از روی دستگاه تناسلی نمی توان قضاوت کرد که کودک دختر است یا پسر) به هیچ وجه نباید بدون بررسی کودک را پسر تلقی کرد و او را مثل پسر بزرگ کرد.

۱۰. بهداشت ناحیه تناسلی
تا زمانیکه کودک ختنه نشده است نگه داشتن بهداشت ناحیه تناسلی خیلی مهم است. باید با دست پوست ناحیه ختنه گاه هر چند وقت یکبار به طرف عقب رانده شود تا مابین پوست ختنه گاه و کلاهک آلت تناسلی چسبندگی ایجاد نشود، در ضمن باید از تجمع ترشحات ما بین پوست ختنه گاه و کلاهک آلت تناسلی جلوگیری کرد.




 
مطالب مرتبط


:: بازدید از این مطلب : 2412
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 2 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
اگر فرزندتان بدغذا است، احتمالاً نگران هستید که مواذمغذی لازم برای رشدی مناسب به او نرسد.
 
 
اگر فرزندتان بدغذا است، احتمالاً نگران هستید که مواذمغذی لازم برای رشدی مناسب به او نرسد. اما به احتمال خیلی زیاد جای نگرانی نیست مگراینکه دکترتان به شما بگوید که رشد فرزندتان به نسبت سنش طبیعی نیست.
 
وب سایت کیدز پرشیا: اگر فرزندتان بدغذا است، احتمالاً نگران هستید که مواذمغذی لازم برای رشدی مناسب به او نرسد. اما به احتمال خیلی زیاد جای نگرانی نیست مگراینکه دکترتان به شما بگوید که رشد فرزندتان ببه نسبت سنش طبیعی نیست. به مرور زمان، خیلی از بچه‌های بدغذا کالری و موادمغذی کافی برای بدنشان را مصرف می‌کنند.

گرسنگی و سوء‌تغذیه چیست؟

همه هر از گاهی احساس گرسنگی می‌کنند. گرسنگی علامت هشدار بدن برای نیاز به غذا است. وقتی غذای کافی برای راضی کردن نیازهای بدنمان مصرف کنیم، احساس گرسنگی از بین می‌رود تا زمانیکه شکممان دوباره خالی شود.

گرسنگی و سوء‌تغذیه

سوء‌تغذیه مشابه با گرسنگی نیست، گرچه معمولاً با هم اتفاق می‌افتند. افرادیکه به طور مزمن دچار سوء‌تغذیه هستند، موادمغذی لازم برای رشد و سلامت مناسب را دریافت نمی‌کنند. افراد ممکن است برای یک دوره طولانی یا کوتاه دچار سوء‌تغذیه شوند و این مشکل می‌تواند حاد یا خفیف باشد. کسانیکه دچار سوء‌تغذیه هستند معمولاً بیشتر مریض می‌شوند و در موارد بسیار حاد، خیلی زود می‌میرد.

براساس برنامه غذایی جهانی UN، بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان غذای کافی برای خوردن ندارند. این بیشتر از کل جمعیت ایالاتمتحده، کانادا و اتحادیه اروپاست. هر شش ثانیه یکبار، یک کودک بخاطر سوء‌تغذیه و دلایل مرتبط با آن جان خود را از دست می‌دهد.

گرسنگی مزمن و سوء‌تغذیه می‌تواند مشکلات مختلفی را برای سلامتی افراد ایجاد کند. کسانیکه همیشه گرسنه هستند معمولاً وزنشان از وزن سلامت پایین‌تر بوده و سایز به مراتب ریزتری نسبت به افراد متوسط دارند. رشدشان هم ممکن است متوقف شود و همین باعث شود که قدشان کوتاه‌تر از حد متوسط باشد. در سراسر جهان، حدود ۲۷ درصد از بچه‌های زیر پنج سال، کمبود وزن دارند.

چه چیز موجب گرسنگی و سوء‌تغذیه می‌شود؟

کسانیکه غذای کافی برای خوردن ندارند معمولاً دچار گرسنگی می‌شوند و گرسنگی می‌تواند به مرور زمان منجر به سوء‌تغذیه شود. اما بعضی ممکن است بخاطر دلایلی که با گرسنگی در ارتباط نیست، دچار سوء‌تغذیه شوند. حتی کسانیکه غذای کافی برای خوردن دارند هم اگر غذاهایی که موادمغذی، ویتامین‌ها و موادمعدنی لازم را در خود دارند، مصرف نکنند، ممکن است دچار سوء‌تغذیه شوند.
بعضی بیماری‌ها و مشکلات باعث می‌شود افراد نتوانند غذایشان را به خوبی هضم و جذب کنند. بعنوان مثال:

• افرادیکه دچار بیماری سلیاک هستند مشکلات روده دارند که بخاطر پروتئینی به نام گلوتن تحریک می‌شود که در گندم، چاودار و جو موجود است.

• بچه‌های مبتلا به بیماری فیبروز کیستی بخاطر تاثیری که این بیماری بر لوزالمعده‌شان دارد (عضوی از بدن که آنزیم‌های موردنیاز برای هضم را تولید می‌کند) برای جذب موادمغذی مشکل دارند.

• بچه‌هایی که دچار عدم‌تحمل لاکتوز هستند برای هضم شی و سایر موادلبنی مشکل دارند. با نخوردن لبنیات آنها بیشتر در معرض ابتلا به سوء‌تغذیه قرار می‌گیرند زیرا شیر و موادلبنی ۷۵ درصد از کلسیم موردنیاز در غذای ایرانی‌ها را تامین می‌کند.

کسی که از یک ماده‌مغذی به اندازه کافی به بدن خود نمی‌رساند، دچار کمبود آن ماده‌مغذی می‌شود. این نیز نوعی سوء‌تغذیه است که البته معمولاً باعث بیمار شدن شدید فرد نمی‌شود.

متداول‌ترین نوع سوء‌تغذیه در جهان فقر آهن است که می‌تواند منجر به کم‌خونی شود. سازمان جهانی سلامت برآورد می‌کند که حدود ۲ میلیارد نفر در سراسر جهان در رژیم‌غذایی خود به اندازه کافی از آهن استفاده نمی‌کنند. (آهن در موادغذایی مثل گوشت‌قرمز، زرده تخم‌مرغ، آرد غنی‌شده، نان و سیریال موجود است)

گرسنگی و سوء‌تغذیه

چه کسانی در معرض سوء‌تغذیه قرار دارند؟

در سراسر جهان، آدم‌های فقیر یا آنهایی که در مناطق فقیر زندگی می‌کنند در بیشترین خطر ابتلا به گرسنگی و سوء‌تغذیه هستند. در کشورهای فقیر، جنگ و فجایع طبیعی مثل زلزله و سیل هم می‌تواند با کاهش تولید و توزیع طبیعی موادغذایی با گرسنگی و سوء‌تغذیه در ارتباط باشد.

در بیشتر کشورها، تولیدکننده‌های موادغذایی بعضی غذاهای متداول را با ویتامین‌ها و موادمدنی غنی می‌کنند تا از بروز بعضی کمبودهای غذایی جلوگیری کنند. بعنوان مثال، اضافه کردن ید به نمک می‌تواند از بعضی مشکلات غده تیروئید (مثل گواتر) جلوگیری کند، اضافه کردن اسیدفولیک به موادغذایی می‌تواند به جلوگیری از بروز بعضی نواقص مادرزادی کمک کند و اضافه کردن آهن هم از بروز کم‌خونی ناشی از فقرآهن پیشگیری کند.

سوء‌تغذیه می‌تواند بر افراد در هر گروه‌سنی اثر بگذارد، اما نوزادان، کودکان و نوجوانان بیشتر در معرض آن قرار دارند زیرا موادمغذی مختلفی برای رشد سالم و طبیعی آنها نیاز است. افراد بزرگسال ممکن است بخاطر بیماری، بالا رفتن سن و سایر عوامل مربوط به بد‌اشتهایی دچار سوء‌تغذیه شوند.

الکل می‌تواند در جذب موادغذایی اختلال ایجاد کند، به همین دلیل افراد الکلی معمولاً نمی‌توانند فایده کامل از ویتامین‌ها و موادمعدنی که مصرف می‌کنند ببرند. افراد دچار اعتیاد به الکل و موادمخدر هم اگر تغذیه خوبی نداشته باشند، ممکن است دچار سوء‌تغذیه و کمبود وزن شوند.

کودکان و نوجوانانی که رژیم‌های غذایی خاص دارند – مثل گیاهخوارها – باید تغذیه متعادلی داشته و از انواع و اقسام موادغذایی در برنامه‌غذایی‌شان استفاده کنند. بعنوان مثال افراد گیاهخوار باید اطمینان یابند که به اندازه کافی از موادگیاهی پروتئین‌دار و موادغذایی حاوی ویتامین B1 استفاده می‌کنند.

علائم و تاثیرات سوء‌تغذیه

سوء‌تغذیه هم بر بدن و هم بر فکر تاثیر می‌گذارد. هرچه سوء‌تغذیه فرد حادتر باشد – یعنی از موادمغذی بیشتری کمبود داشته باشد – مشکلات او نیز بیشتر خواهد شد.

علائم و نشانه‌های سوء‌تغذیه به کمبودهای موادغذایی که فرد دارد بستگی دارد، اما می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• خستگی و کمبود انرژی

• سرگیجه

• ضعف سیستم ایمنی بدن (که بر قدرت بدن برای مقابله با بیماری‌ها اثر می‌گذارد)

• خشک و پوسته‌پوسته شدن پوست

• تورم و خونریزی لثه‌ها

• پوسیدگی دندان‌ها

• کند شدن زمان واکنش‌دهی بدن و مشکل در توجه کردن

• کمبود وزن

• رشد ضعیف

• ضعف عضلانی

• تورم شکم

• پوکی استخوان‌ها

• مشکل در عملکرد اعضای بدن

• مشکل در یادگیری

اگر زن بارداری دچار سوء‌تغذیه باشد، وزن فرزند او کمتر از حد طبیعی و احتمال زنده‌ ماندنش هم کمتر خواهد بود. کمبود ویتامین A بخاطر سوء‌تغذیه دلیل اصلی کوری غیرقابل‌پیشگیری در جهان است و کودکانی که دچار کمبود حاد ویتامین A هستند، به احتمال بیشتری بخاطر بیماری‌هایی نظیر اسهال یا سرخک بیمار شده یا جان خود را از دست می‌دهند.

 کمبود ید که نوع دیگری از سوء‌تغذیه است، می‌تواند منجر به عقب‌ماندگی ذهنی و تاخیر رشد شود. کمبود آهن باعث می‌شود بچه‌ها فعالیت‌ کمتری داشته و برای تمرکز کردن مشکل داشته باشند. نوجوانانی که دچار سوء‌تغذیه هستند هم معمولاً در مدرسه مشکل داشته و از درس‌ها عقب می‌افتند.

گرسنگی و سوء‌تغذیه

درمان کودکان مبتلا به سوء‌تغذیه

خوشبختانه بسیاری از تاثیرات مخرب سو‌ء‌تغذیه قابل برگشت هستند، مخصوصاً اگر کودک دچار سوء‌تغذیه خفیف باشد.

اگر تصور می‌کنید که فرزندتان موادمغذی لازم را دریافت نمی‌کند، با پزشک او صحبت کنید و پزشک احتمالاً معاینات پزشکی لازم را روی او انجام داده و درمورد نوع و میزان موادغذایی که فرزندان مصرف می‌کند سوال خواهد کرد. همچنین ممکن است:

•  قد، وزن و توده بدن فرزندتان را اندازه‌گیری کند تا ببیند نسبت به سنش در محدوده طبیعی و سالم هست یا خیر.

•  آزمایش خون برای چک کردن بعضی ناهنجاری‌ها درخواست بدهد.

•  از رادیولوژی یا سی‌تی‌اسکن برای بررسی نشانه‌های سوء‌تغذیه در اعضای بدن و استخوان‌ها استفاده کند.

•  مشکلات زمینه‌ای که ممکن است موجب سوء‌تغذیه شده باشد را بررسی کند.

درمان سو‌ء‌تغذیه به علت پیدایش آن بستگی دارد. دکتر یا متخصص تغذیع ایجاد بعضی تغییرات را در نوع و کیفیت غذاهای مصرفی توصیه خواهد کرد و ممکن است مکمل‌های غذایی مثل ویتامین و موادمعدنی برای فرزندتان تجویز کند. اگر ابتلا به سوء‌تغذیه فرزندتان دلیل زمینه‌ای داشته باشد، دکتر به شما کمک خواهد کرد راه‌هایی برای تامین موادمغذی لازم برای رشد سالم فرزندتان پیدا کنید.

آیا کودک بدغذا ممکن است دچار سوء‌تغذیه شود؟

والدین معمولاً نگران هستند که بچه‌هایی که به نظر می‌رسد فقط ساندویچ کره‌بادام‌زمینی می‌خورند یا اصلاً لب به سبزیجات و میوه نمی‌زنند، تغذیه سالمی نداشته باشند. اما معمولاً حتی بچه‌های بدغذایی هم که موادغذایی کافی در دسترس آنها باشد، دچار سوء‌تغذیه نمی‌شوند.

بهترین راهی که والدین می‌توانند مطمئن شوند که فرزندانشان تغذیه‌ای سالم دارند این است که از انواع و اقسام موادغذایی برای تغذیه آنها استفاده کرده و مصرف تنقلات مضر و ناسالم آنها را کمتر کنند. اگر نگرانید که سطح انرژی بدن فرزندتان پایین آمده است یا سرعت رشد او کندتر از سایر هم‌سالانش است، حتماً درمورد نگرانی‌هایتان با پزشک او صحبت کنید.




 
مطالب مرتبط


:: بازدید از این مطلب : 2507
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 2 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
تاخیر در رشد توانایی زبانی کودک علل گوناگونی دارد. گاه این تاخیر به دلیل نقص طبیعی یکی از اعضای دخیل در گفتار، مانند زبان یا سقف دهان است.


پسر شما ۲ ساله است و هنوز حرف نمیزند. او میتواند چند کلمه را بیان کند، اما در مقایسه با سایر هم سن و سالانش، هنوز خیلی عقب است. شما به یاد دارید که دختر شما وقتی هم سن پسرتان بود، میتوانست جمله بسازد. شما با وجود اینکه میدانید روند رشد زبانی فرزندتان کند است، همچنان امیدوار هستید و مراجعه به یک متخصص را مدام به زمانی دیگر موکول می کنید. با خود میگویید: «کودکان با هم متفاوتاند، برخی دیر راه میافتند، برخی دیر حرف میزنند... لازم نیست نگران باشم...»

این سناریو در مورد همه والدینی که کودکان آنها دیر به حرف میافتند وجود دارد. این والدین به ندرت فرزند خود را نزد یک متخصص میبرند مگر اینکه در سایر ابعاد رشد فرزند خود نیز شاهد کمبودها و نارساییهایی باشند. اینگونه والدین برای توجیه رفتار خود بهانه های گوناگونی پیدا میکنند. برخی تصور میکنند فرزندشان با گذشت زمان مشکلش حل میشود در حالیکه برخی معتقدند فرزند آنها بیشتر به فعالیتهای فیزیکی علاقه مند است تا فعالیتهای ذهنی، از جمله حرف زدن. اما آشنا شدن با آنچه «عادی» و «طبیعی» تلقی میشود میتواند به والدین کمک بسیار کند. با شناخت این معیارها، هر پدر یا مادری میتواند در صورت نیاز به فرزند خود کمک زیادی کند.

فهم مکالمات روزمره و رشد زبانی
هرگاه فرزند خود را برای چکاپهای همیشگی به پزشک متخصص نشان میدهید، با پزشک او در رابطه با رشد زبانی و درک ذهنی او نیز صحبت کنید. توانایی تشخیص اینکه آیا کودکی در حرف زدن فقط کمی تنبل است یا اینکه دچار مشکلی حاد و جدی است که باید تحت درمان متخصص قرار گیرد، کار بسیار دشواری است. رشد زبانی شامل مراحلی است که معمولا اکثر کودکان تا حد زیادی با آن هماهنگ هستند:

قبل از ۱۲ ماهگی
کودک باید در این سن به صداهای اطراف خود عکسالعمل نشان دهد و خود نیز تلاش کند با صداهایی که از خود تولید میکند، هر چند نامفهوم، به صداها پاسخ دهد. تولید صداهای نامفهوم اولین مرحله از حرف زدن است. هر چه کودک بزرگتر میشود (مثلا حدود ۹ ماهگی) بهتر میتواند صداها را در کنار یکدیگر قرار دهد و حتی کلماتی مانند «ماما» یا «بابا» را بیان کند بدون اینکه حتی معنی آنها را به درستی درک کند.

تا ۱۲ ماهگی، کودک باید بتواند نام برخی چیزهای متداول اطراف خود، مانند آب یا نان را تشخیص دهد. کودکانی که هر چه با آنها صحبت میشود عکسالعملی از خود نشان نمیدهند یا به طرف صداهایی که میشنوند بر نمیگردند، ممکن است مشکل شنوایی داشته باشند.

۱۲ تا ۱۵ ماهگی
در این سن، کودکان باید علاوه بر تولید صداهای نامفهوم، بتوانند حروفی از قبیل ب، پ، م، د یا ن را نیز بیان کنند. همچنین باید بتوانند برخی صداهای اطراف یا سایر اعضای خانواده را تقلید کنند و علاوه بر ماما و بابا، هر از چند گاهی برخی کلمات دیگر را نیز بیان کنند. معمولا کودکان ابتدا اسامی، مانند «آب» یا «نینی» را میتوانند بگویند. همچنین کودک باید بتواند برخی اوامر ساده را درک کند و آنها را تا حدودی اجرا کند. مثلا اگر شما به او بگویید «شیشه شیر را به من بده»، او باید متوجه شود.

۱۸ تا ۲۴ ماهگی
هر چند که همه کودکان در این سن مانند یکدیگر نیستند، اما در کل اکثر آنها در ۱۸ ماهگی حدود ۲۰ کلمه را میتوانند بگویند و تا ۲ سالگی تعداد این کلمات به ۵۰ میرسد. در سن دو سالگی کودک سعی میکند با به کار بردن دو کلمه در کنار هم، جملات کوتاه بسازد. کودک ۲ ساله همچنین باید بتواند اشیاء اطراف و نام آنها را تشخیص دهد یا اعضای اصلی بدن، مانند دست، پا، سر و... را بشناسد. همچنین در این سن کودک باید بتواند از اوامر دو بخشی (مانند اینکه «آن اسباب بازی را بردار و بده به من») تبعیت کند.

۲ تا ۳ سالگی
در این سن، والدین معمولا شاهد یک انفجار در تواناییهای زبانی فرزند خود هستند. دایره لغات کودک در این سن افزایش قابل توجهی مییابد و او میتواند جملات سه یا چهار کلمه ای بسازد. درک کودک نیز در این دوره افزایش مییابد. تا سن سه سالگی، کودک باید ضمایر اشاره و یا مبهم را نیز متوجه شود. مثلا اگر به او بگویید «آن را بگذار روی میز»، او باید بفهمد منظور شما از «آن» چیست. کودکان ۲ تا ۳ ساله باید کم کم رنگها را از یکدیگر تشخیص دهند و مفهوم صفتها را نیز درک کنند.

علائم هشدار در صورت وجود مشکل
اگر شما نگران رشد تواناییهای گفتاری فرزندتان هستید، همواره نکاتی که در ادامه به شما معرفی میکنیم را مد نظر داشته باشید. كودكی که به صداهای اطراف عکسالعمل نشان نمیدهد و صدایی از خود تولید نمیکند، به احتمال خیلی زیاد دچار مشکلی جدی است. از دیگر علائم وجود مشکل میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

کودک بین سنین ۱۲ تا ۲۴ ماهگی نمیتواند با اعضای بدن خود حرکاتی مانند اشاره کردن و بایبای کردن را انجام دهد.
در سن ۱۸ ماهگی، اشاره کردن را به بیان نیاز خود ترجیح میدهد.
در سن ۱۸ ماهگی نمیتواند صداهای اطراف را تقلید کند.
در سن ۱۲ تا ۲۴ ماهگی درخواستهای بسیار ساده دیگران را متوجه نمیشود.
در صورت وجود علائم زیر در کودک دو ساله، به یک متخصص مراجعه کنید:
کودک فقط میتواند کارها و گفتارها را تقلید کند و خودش نمیتواند کلماتی را از خود بگوید و منظورش را، هر چند کم، به دیگران بفهماند.
کودک نمیتواند از اوامر بسیار ساده تبعیت کند.
تن صدای او غیر عادی است.
فهمیدن او بسیار مشکل است. والدین یا پرستار کودک باید بتوانند تا سن دو سالگی، حداقل نیمی از حرفهای او را متوجه شوند. این میزان در سه سالگی سه چهارم است و تا چهار سالگی، همه حرفهای کودک باید قابل فهم باشد.

علل تاخیر در رشد توانایی زبانی کودک
تاخیر در رشد توانایی زبانی کودک علل گوناگونی دارد. گاه این تاخیر به دلیل نقص طبیعی یکی از اعضای دخیل در گفتار، مانند زبان یا سقف دهان است. برای مثال، اگر انحنای زبان کم باشد، حرکت آن مشکل شده و در نتیجه صحبت کردن بسیار دشوار میشود. علت این مشکل در برخی کودکان، عدم فرمان به موقع مغزشان است. مغز این کودکان نمیتواند به درستی فرمان صحبت کردن و یا سایر کارهایی که با دهان صورت میگیرد (مانند غذا خوردن به شکل صحیح) را بدهد. یکی دیگر از علل شایع تاخیر تواناییهای زبانی کودک، مشکلات شنوایی است. به همین دلیل است که در صورت وجود مشکل گفتاری یا سایر مشکلات زبانی، ابتدا متخصصین شنوایی کودک را آزمایش میکنند.

کودکی که به درستی نمیشنود، نه تنها درک و فهم درستی از مکالمات و صداهای اطراف خود ندارد، بلکه در تقلید صداها و تولید صدا و کلمات نیز مشکل پیدا میکند. مشکلات شنوایی علل گوناگونی دارند. ممکن است علت مشکل یک نارسایی مادرزادی باشد. در برخی موارد نیز عفونت گوش، بر شنوایی کودک تاثیر میگذارد. البته عفونت گوش معمولا خللی در گفتار ایجاد نمیکند.




 
مطالب مرتبط


:: بازدید از این مطلب : 2641
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 2 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
نیاز به عشق و محبت از تولد با كودك است



كودكان تشنه محبتند و مهم ترین منبع برای دریافت محبت، پدران و مادران هستند. برخی از والدین فكر می كنند كه تنها با ادای وظایف والدی محبت واقعی خود را ابراز داشته اند در صورتی كه در تربیت صحیح و پرورش فرزندان ابراز محبت به صورت اختصاصی ضرورت دارد.
 
نیاز به عشق و محبت از تولد با كودك است. كودك به‌واسطه‌ این ارتباط ابتدا با مادر و بعد با پدر و به تدریج با سایر نزدیكان رابطه نزدیكی پیدا می‌كند. این ارتباط اساس تمام روابط بعدی كودك را تشكیل می‌دهد كه علاوه بر خانواده، شامل ارتباط او با همسر و فرزندان، دوستان، همكاران و اطرافیان او نیز می‌شود. اما حتما همه شما كودكانی را دیده‌اید كه با سنگ و چوب به جان سگ و گربه می‌افتند یا در كلاس زورگویی و همكلاسی‌های ضعیف‌تر از خودشان را اذیت می‌كنند.
 
محبت، اولين درسي كه بايد به کودک آموخت
تا به حال از خودتان پرسیده‌اید دلیل این كار چیست و چرا آنها نمی‌توانند دست‌نوازش بر سر گربه و حیوانات بكشند.اين دسته از كودكان در خردسالي از محبت والدين بي‌بهره بوده‌اند. نه به اين معني كه پدر و مادر فرزند خود را دوست نداشته‌اند بلكه به اين معنا كه هرگز اين عشق را بروز نداده‌اند يا راه‌هاي نشان دادن آن را نمي‌دانسته‌اند. كودكي كه محبت والدين را نمي‌بيند و در محيطي اين‌گونه قرار نمي‌گيرد ابراز محبت را بلد نيست. پس به عهده والدين است تا چگونه محبت كردن را به فرزندان خود بياموزند.
 
راه‌هاي ابراز محبت به كودكان كدام است؟
احساسات خود را بیان كنید
وقتی فرزند خود را به مدرسه می فرستید، به او بگویید دوستش دارید. وقتی مشغول انجام تكالیفش است، باز هم علاقه خود را بیان كنید.حتی نوجوانان سركش نیز علاقه و توجه قلبی شما را رد نمی كنند.

كودكان تشنه محبتند و مهم ترین منبع برای دریافت محبت، پدران و مادران هستند

 در حال نوازش با او گفتگو كنید
این روش ابراز غیركلامی علاقه است. ایجاد این رابطه با كودكان و فرزندان دوره ابتدایی آسان است. با بزرگتر شدن كودك، ابراز علاقه به این روش سخت تر می شود. ارتباط پوستی برای فرزندان آرامش بخش است پس بهانه های مختلف آنها را در این امر رد نكنید و مورد توجه قرار دهید. گفتن «نه» و ثبات نظر شما در مقاطع زمانی مختلف، قوی ترین نوع بیان عشق است. چرا كه به این صورت رفتار شما قابل پیش بینی است.
 
 
به سرگرمی‌ها و علایق او توجه كنید
اگر او به چيزي علاقه دارد كه از نظر شما بي‌ارزش است به علاقه او احترام بگذاريد و وانمود كنيد كه خواسته او براي شما مهم و محترم است.عشق هدیه بی چون و چراست. به کوکان خود نشان دهید که آنها را در هر شرایطی دوست دارید و حمایت‌شان می کنید. در این صورت آنها هنگام سختی ها و مشکلات با آرامش و احساس امنیت به شما پناه می‌آورند.
 
 فرزندان شما برای تصمیم گیری و تجربه موارد جدید نیاز دارند که آزاد باشند. آنها باید بیاموزند که در زندگی مسئولیت‌پذیر و مقاوم باشند. آنها اجازه دارند شکست بخورند یا پیروز شوند بدون این که قضاوتی در مورد آنها صورت گیرد. اگر همه نیازها، امیدها و انتظارات فرزندان خود را در یک کلمه خلاصه کنیم، آن کلمه عشق است.   

محبت، اولين درسي است كه بايد به کودکان آموخت

اعتماد به نفس را در کودکان ایجاد کنید
در مورد فرزندتان با دیگران صحبت كنید طوری كه خودش نیز بشنود. اگر كسی از پسر یا دختر شما تعریف كرد، به فرزند خود بگویید. كمی تعریف و بالیدن به آنها اشكالی ندارد و اعتماد به نفس را در آنها ایجاد می كند. گاه نیز خوب است تا در مواقعی كه خودش را به خواب زده او را مورد تمجید قرار دهید. در این مواقع تمجید شما بیشتر بر او نفوذ می كند.
 
 
 
 به او توجه كنید
 وقتی با عروسك بازی می كند، بایستید و او را تماشا كنید ، بنشینید و به او توجه كنید. این روش بسیار دقیقی برای گفتن «دوستت دارم» با چشم و گوش است. با این روش به او بها می دهید .
 
 به او كمك كنید
 
وقتی كه با عجله می خواهد به سرویس مدرسه برسد اگر در مورد غذا ، لباس یا كیفش مشكلی دارد ، به او كمك كنید. اگر می خواهد قلعه یا خانه بسازد و برای جمع آوری قطعات و نقشه آن با مشكل مواجه شده ، به وی كمك كنید و بی توجه نگذارید.
 

 
مطالب مرتبط


:: بازدید از این مطلب : 2554
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 2 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

 

رفتار والدین بر یادگیری و رفتارهای کودکان تأثیر جدی می گذارد


بسیاری از والدین از بد رفتاری های گاه و بیگاه کودکان خود شکایت دارند اما این نکته را هم فراموش نکنیم که رفتار والدین بر یادگیری و رفتارهای کودکان تأثیر جدی می گذارد.
 
نیازی نیست یک مشاور تربیتی باشید و یا دائماً در محیط هایی مثل مهد کودک، پیش دبستانی و یا کلاً محیط های آموزشی خاص با کودکان و والدین شان سر و کار داشته باشید. فقط کافیست مدت زمانی کوتاه در جمع چند والدین بنشینید و به درد و دل ها و شکایات آنها توجه کنید، خواهید دید که بسیاری از والدین از بد رفتاری های گاه و بیگاه کودکان خود شکایت دارند. حال در برخی از کودکان این بد رفتاری ها موقت و کوتاه مدت است و در برخی از کودکان این بد رفتاری ها بسیار گسترش یافته و در همه جا خود را نشان می دهد.
 
به مثال زیر توجه کنید:
فرزندان رفتارشان را خوب انتخاب می کنند ولی والدین با پاسخ دادن به طریقی که باب میل فرزندان است، بدرفتاری ها را تقویت می کنند
 
«آذردخت از پدرش می خواهد که با او بازی کند ولی پدر خسته است و البته باید چند تماس تلفنی هم بگیرد، پس تقاضای آذردخت را رد می کند. او مجبور است با خواهرش بازی کند و لذا دائماً مهره های بازی را محکم به صفحه می کوبد. پدر تذکر می دهد: «آذر، آرام تر بازی کن باشد؟» آذردخت پاسخ مثبت می دهد. پس از چند دقیقه به شدت کارت ها را به زمین پرتاب می کند. پدر فریاد می زند: «گفتم آرام تر!!!». چند دقیقه بعد صدای درگیری بچه ها همه فضای خانه را پر می کند و...»
 
 
پس کودک به هدفش رسیده یعنی:
1- پدر احساس آزردگی کرد.
 
 
2- پدر توجه نشان داده چرا که به آذردخت تذکر داده تا رفتارش را اصلاح کند.
 
 
3- آذردخت چند لحظه رفتارش را اصلاح کرد. اما برای جلب توجه پدر، یک سری آزار و اذیت دیگر را برنامه ریزی می کند و پدر خوب می داند که هدف آذردخت جلب توجه اوست.
 
 
و یک رفتار دیگر کودکانه
هدف کودک شما هر چه که باشد،قدرت نمایی، جلب توجه، تلافی جویی و... مهم این است که والدین بدانند، فرزندان نیازمند احساس تعلق هستند
 
«شهروز 4 سال دارد، او بسیار فحاشی می کند. در خانه هر حرفی که به او زده می شود بسیار بی ادبانه پاسخ می دهد، اشیاء را پرتاب می کند، دائماً در حال شلوغ بازی است و با همسالان خود خوب رفتار نمی کند. در مهمانی ها، بچه های دیگر را بسیار اذیت می کند و در جمع بزرگترها نیز دائماً از حرف های زشت استفاده می کند. مادرش همیشه از رفتار او شرمنده است و گاه آنقدر عصبی می شود که در جمع او را تنبیه و یا دعوا می کند.»
پس کودک به هدفش رسیده چرا که:
 
1- مادر به شدت دچار خجالت و سپس خشم می شود.
 
 
2- مادر با شهروز دعوا می کند و او را تنبیه می کند.
 
 
3- شهروز نیز متقابلاً دعوا می کند و مادر به خاطر حفظ آبروی خودش در جمع مجبور به تسلیم می شود.
 
 
مادر دیگر خوب می داند که هدف شهروز ریاست است. او می خواهد قدرت نمایی کند.
 
 
هدف کودک شما هر چه که باشد،قدرت نمایی، جلب توجه، تلافی جویی و... مهم این است که والدین بدانند فرزندان نیازمند احساس تعلق هستند.
 
 
بد رفتاری هم یکی از راههایی است که فرزندان برای کسب و ارضاء این نیاز از آن استفاده می کنند. البته این بدان معنا نیست که فرزندتان فکر کند و به این نتیجه برسد که «چون قدرت می خواهم باید این گونه رفتار کنم و یا چون طالب توجه بیشتر پدر هستم، پس این گونه واکنش می دهم و ... »؛ بلکه کودکان به مرور زمان در می یابند که بد رفتاری های آن ها موثر واقع می شود، آنها این مساله را با پاسخی که از والدین دریافت می کنند، تشخیص می دهند.
 
 
نقش والدین در بد رفتاری کودکان
این سوال جدی در ذهن بسیاری از والدین ایجاد می شود که «آیا آنها باعث بد رفتاری کودکشان می شوند؟» قطعاً خیر. فرزندان رفتارشان را خوب انتخاب می کنند ولی والدین با پاسخ دادن به طریقی که باب میل فرزندان است، بدرفتاری ها را تقویت می کنند. حال اگر والدین نحوه پاسخ دادن خود را تغییر دهند، کودکان دیگر نمی توانند به اهداف منفی خود دست پیدا کنند.
اگر والدین به روشی متفاوت پاسخ دهند این پیام را به طور تلویحی به فرزندان ارسال می کنند که «نمی خواهیم از بدرفتاری تو پشتیبانی کنیم» و به این ترتیب به کودکان کمک می شود تا رفتارهای مثبت را انتخاب کرده و ادامه دهند.
 
 
مثلاً پدر آذردخت می توانست این کار را انجام دهد:
1- رفتارهای بد آذردخت را نادیده بگیرد به این صورت که حرکات بدن و چهره خود را کنترل کرده و آرام نگه دارد.
 
 
2- به آذردخت حق انتخاب دهد، مثلاً بگوید: اگر می خواهی بازی کنی یا باید آرام باشی یا اینکه اگر می خواهی سر و صدا را ادامه دهی به اتاق دیگری برد، تصمیم با خود توست.
 
 
3- در صورت موافقت آذردخت پدر بعداً با او بازی کند یا زمانی که رفتار مثبتی دارد به او توجه نشان دهد.
 
مادر شهروز نیز می توانست این گونه واکنش دهد:
1- مادر می توانست نه خشمگین شود و نه احساس خجالت را در چهره نشان دهد بلکه وقتی شهروز شروع به بدرفتاری می کند کلاً سکوت کند و اتاق را ترک نماید.
 
 
2- در موقعیتی که اوضاع خوب است و مشکلی خاص در میان نیست در مورد رفتارهای بدش با او صحبت کند و برنامه های تشویق و محرومیت را در آن زمان ها با کودکش در میان بگذارد.
 
 
شما والدین گرامی که با رفتارهای بد کودکتان مواجه هستید باید بدانید که انجام رفتارهای غیرمنتظره کار دشواری است یعنی درک چگونگی احساس شما و کار ساده ای نیست. شما باید دیدگاهتان را عوض کنید تا بتوانید به شکلی دیگر رفتار کنید.





 
 
 
مطالب مرتبط


:: بازدید از این مطلب : 2489
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 2 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
دل درد نوزادان می‌تواند بر اثر غذایی که مادر شیرده خورده است به وجود آمده باشد
 
نوزادی که مدام گریه و بی‌قراری می‌کند، شکمش حسابی نفخ کرده و همه شیری که خورده را بالا می‌آورد؛ این جزو مشکلات روزانه مادران شیرده است. چون دستگاه گوارش کوچک و حساس کودک‌شان به هر چه که مادر خورده و وارد شیرش شده است، حساسیت نشان می‌دهد و از پس هضم آن بر نمی‌آید. البته هیچ مشکلی نیست که راه چاره نداشته باشد.
 
زمانی، کارشناس تغدیه درباره رابطه مواد غذایی مصرفی مادر در تغییر حالات نوزاد شیرخوار می‌گوید: «دل درد، ناآرامی و کولیت که برخی از شیرخواران دچار آن می‌شوند می‌تواند بر اثر غذایی که مادر خورده است به وجود آمده باشد. هم‌چنین بو و طعم مواد غذایی وارد شده در شیر مادر ممکن است شیرخوار را نسبت به خوردن شیر بی‌میل کند.»
 
زمانی تعدادی از این مواد غذایی را که به اعتقاد او می‌تواند برای نوزاد شیرخوار ایجاد مشکل کند را چنین نام می‌برد: «برخی از مواد غذایی طعم و بوی شیر مادر را تغییر می‌دهند و احتمال دارد دل‌دردهای طولانی شیرخوار را به وجود آورند؛ مانند: سیر، پیاز، کلم، شلغم، لوبیای سبز، حبوبات، ریواس و زردآلو. در ضمن مصرف زیاد هندوانه، خربزه، هلو و دیگر میوه‌های نوبرانه و کال در ایجاد اسهال و دل‌درد کودکان تاثیر گذارند.»

بعضی از مواد غذایی مانند: شیر گاو،بادام زمینی و فرآورده‌های سویا باعث دل درد نوزاد میشوند
 
 
او ادامه می‌دهد که وجود چنین رخدادهایی به طور دقیق قابل پیش‌بینی و پیشگیری نیستند اما مادران با توجه به نوع مواد غذایی مصرفی و عکس‌العمل فرزندشان، می‌توانند تصمیم بگیرند که کدام ماده غذایی را حذف کنند یا از میزان مصرف آن بکاهند. مثلا در بعضی خانواده‌ها مصرف برخی مواد غذایی توسط مادر در فرزند شیرخوار ایجاد حساسیت و آلرژی می‌کند؛ به عنوان مثال شیر گاو، تخم مرغ، فرآورده‌های گوشتی، بادام زمینی و فرآورده‌های سویا از این دست مواد غذایی هستند بهتر است از برنامه غذایی مادر شیرده حذف شوند.»
 
زمانی، کارشناس تغذیه در نهایت می‌گوید که مصرف بعضی از مواد غذایی از طرف مادر می‌تواند باعث ایجاد فعل و انفعالاتی در شیر او شود که به ایجاد حساسیت در نوزاد می‌انجامد. در نتیجه بعضی از علایم زیر ممکن است در کودک بروز کند:
 
 
- استفراغ یا بالا آوردن مکرر شیر

- مدفوع کودک حالت اسهالی داشته باشد

- درد شکم واضح به حدی که نفخ شکم کودک مشخص باشد یا مدام پاهای خود را در شکمش جمع کند

- کودک دچار کهیر پوستی یا تورم و قرمزی صورت و دست و پا شده باشد و یا تنفس برای او سخت شده باشد یا موقع نفس کشیدن تنفس او صدا دارد. که تنگی نفس و تورم صورت بسیار اورژانسی هستند و باید بلافاصله به پزشک مراجعه شود.
 


 
مطالب مرتبط


:: بازدید از این مطلب : 2566
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 2 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
اکثر افراد فکر می کنند فشار خون بالا بیماری نگران‌کننده و مزمنی است که تنها افراد بزرگسال را تحت تأثیر قرار می‌دهد در حالی که حتی کودکان نیز به این بیماری مبتلا می شوند.
 
 
اکثر افراد فکر می کنند فشار خون بالا بیماری نگران‌کننده و مزمنی است که تنها افراد بزرگسال را تحت تأثیر قرار می‌دهد در حالی که حتی کودکان نیز به این بیماری مبتلا می شوند.
 
نی‌نی سایت: اکثر افراد فکر می کنند فشار خون بالا بیماری نگران‌کننده و مزمنی است که تنها افراد بزرگسال را تحت تأثیر قرار می‌دهد در حالی که حتی کودکان نیز به این بیماری مبتلا می شوند. در واقع ابتلای به فشار خون بیماری خاص بزرگسالان در گذشته بوده است اما در عصر حاضر کودکان نیز از تبعات این بیماری خاموش در امان نیستند.

اکنون این پرسش مطرح می شود که اصولا چرا بیماری فشار خون در کودکان در حال گسترش است؟ برای کمک به کودکانی که به این بیماری مبتلا می شوند چه می توان انجام داد؟

فشار خون کودکان را جدی بگیرید

نخستین گام در این مسیر این است که تا می توانید بر اطلاعات خود درخصوص بیماری فشار خون در کودکان بیفزایید. آگاهی از این موضوع که چه عواملی موجب بروز فشار خون در کودکان می شود، پیامدها و شیوه های درمان این بیماری، همگی از جمله مواردی است که به شما در نگهداری و مراقبت از کودکی که دچار این بیماری است کمک زیادی می کند.

فشار خون در کودکان به چه معناست؟

فشار خون به نیروی خون در حین جریان یافتن در رگهای بدن گفته می شود. در شرایط عادی قلب خون را درون رگهای سراسر بدن پمپاژ می کند. رگها بر اساس نیاز موضعی و لحظه ای بدن بازتر و منقبض تر می شوند جریان خون در وضعیت مناسبی قرار داشته باشد. اما  در فردی که دچار فشار خون بالاست، این مایع حیاتبخش با شدت بیشتری به رگها فشار وارد می کند که در نتیجه آن وارد آمدن آسیب به رگهای خونی، قلب و سایر اندامهای بدن بسیار محتمل خواهد بود.

برای افراد بزرگسال بیان این نکته که به فشار خون مبتلا شده اند کار چندان سختی نیست زیرا آنها می توانند با استفاده از معاینات پزشکی برنامه ریزی شده و مقایسه اطلاعات آماری به دست آمده با جدول های مخصوص، متوجه شوند که به فشار خون مبتلا هستند یا نه.

البته کودکان هم آزمایشات مشابهی متناسب با سن و سال خود دارند اما درک و استنتاج دقیق اطلاعات به دست آمده از آنها به مهارت بالایی نیاز دارد. پزشک برای بررسی این اطلاعات به فاکتورهای مهمی نظیر جنسیت، قد و اعداد به دست آمده از آزمایش فشار خون کودک دقت می کند تا مشخص کند که آیا کودک مورد معاینه به فشار خون بالا مبتلاست یا نه.

فشار خون بالا چگونه سلامت کودک را تحت تأثیر قرار می دهد؟

همچون افراد بزرگسال، کودکانی که به فشار خون بالا مبتلا می شوند متأثر از تبعات منفی آن می گردند که از آن جمله باید به این موارد اشاره کرد: بیماری های قلبی و کلیوی و سکته مغزی

ارتباط چاقی با فشار خون بالا در کودکان

فاکتورهای خطر برای فشار خون بالا در کودکان شامل چاقی و داشتن سابقه خانوادگی در زمینه فشار خون می شود. همچنین سایر فاکتورهای خطر می تواند شامل مواردی همچون اختلالات خواب باشد.
اضافه وزن و چاقی به عنوان فاکتور خطر اصلی فشار خون بالا در کودکان به شمار می آید. کودکانی که دچار افزایش وزن قابل توجه هستند نه تنها در معرض ابتلا به فشار خون بالا قرار دارند بلکه از سایر بیماری ها نظیر بیماری های قلبی و دیابت نیز در امان نخواهند بود.

فشار خون کودکان را جدی بگیرید

چه عواملی موجب بروز چاقی می شود؟

در بسیاری از موارد چاقی می تواند با سایر مشکلات مربوط با سلامت فرد در ارتباط باشد اما در اکثر موارد چاقی به واسطه ترکیب دو فاکتور زیر روی می دهد:

کودکانی که بیش از حد متعارف غذا می خورند یعنی بیش از مورد نیاز بدنشان از گروههای غذایی مختلف استفاده می کنند نسبت به سایر کودکانی که رژیم غذایی عادی دارند بیشتر در معرض ابتلا به چاقی قرار دارند. نوشیدنی های گازدار و اسنکهای ناسالم از جمله مواد غذایی مورد علاقه کودکان محسوب می شود که تأثیر بسزایی در افزایش وزن آنها دارد.

فعالیت بدنی اندک. متأسفانه در سراسر جهان اکثر کودکان فعالیت بدنی کمی دارند و ساعتهای طولانی را در طول روز سرگرم تفریحات منفعلانه ای نظیر بازی های رایانه ای و ویدئویی می کنند.

درمان فشار خون بالا در کودکان

محققان همچنان در تلاش هستند تا مؤثرترین شیوه ها را برای درمان فشار خون بالا در کودکان ارایه کنند. به طور کلی درمان فشار خون در کودکان تفاوتی با افراد بزرگسال ندارد.

پیروی از رژیم های غذایی مناسب. منظور از این نوع رژیم های غذایی آن دسته از رژیم هایی است که شامل مواد غذایی کم چربی، سبزیجات و میوه های تازه و غلات می شود. استفاده هر چه کمتر از نمک در غذا می تواند به پایین نگاه داشتن فشار خون در کودک کمک زیادی کند.

زیر نظر قراردادن وزن کودک آن هم بر اساس یک برنامه همیشگی راه حل دیگری است که همواره به والدین توصیه می شود. از یاد نبرید که وزن زیاد خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می دهد.




 
مطالب مرتبط


:: بازدید از این مطلب : 2565
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 2 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
از مهم‌ترین و مؤثرترین ابزارهای تربیتی مخصوصاً برای کودکان، تشویق و تنبیه است.
 
 
از مهم‌ترین و مؤثرترین ابزارهای تربیتی مخصوصاً برای کودکان، تشویق و تنبیه است. به نظر دانشمندان روانشناسی و علوم تربیتی، پایه و اساس شخصیت انسان بر اساس دو عامل وراثت و محیط شکل می‌گیرد.
 
روزنامه ایران: از مهم‌ترین و مؤثرترین ابزارهای تربیتی مخصوصاً برای کودکان، تشویق و تنبیه است. به نظر دانشمندان روانشناسی و علوم تربیتی، پایه و اساس شخصیت انسان بر اساس دو عامل وراثت و محیط شکل می‌گیرد. وراثت و سرشت هرکس مانند ظرفی است که حداکثر گنجایش شخصیتی فرد را شامل می‌شود و در چارچوب آن، تربیت فردی، خانوادگی و اجتماعی او، شکل می‌گیرد.

بدیهی است سرشت ناشی از وراثت چندان قابل تغییر نیست و عامل مهم و تأثیرگذار در شکل دهی غیرارثی شخصیت هرکس، تربیت و عوامل محیطی هستند.

ثریا منزوی کجیدی، روانشناس در خصوص این دو ابزار مهم تربیتی یعنی تشویق و تنبیه که نقش بسزایی در تربیت دارد می‌گوید: نسبت تنبیه به تشویق باید 20 به 80 باشد. یعنی فقط در 20 درصد موارد از تنبیه استفاده شود و در 80 درصد موارد، از ابزار مفید و مؤثر تشویق استفاده کنید. در ضمن بهتر است تنبیه، مرتبط با موضوع و بیشتر به‌صورت حذف موقت امکانات باشد.

تنبیه و تشویق فرزندان کجا؟ کی؟ چقدر؟

مثلاً اگر کودک برنامه زمانبندی درسی را عمداً در منزل زیر پا گذاشت، می‌توانید او را به‌طور موقت در اتاقش نگه دارید و از دیدن برنامه تلویزیون محرومش کنید. این تنبیه باید کوتاه مدت و موقت باشد. به ازای هر سال سن کودک، یک دقیقه کفایت می‌کند. مثلاً یک کودک هشت ساله فقط هشت دقیقه در زمان پخش برنامه کودک، در اتاق و به دور از تلویزیون تنها بماند.

کودک باید ناخرسندی والد از تنبیه خود را ببیند و متوجه آن شود، همچنین ناخرسندی والد از رفتار نامناسب خود را درک کند. لیکن نکته مهم اینجاست که کودک دقیقاً درک کند که والد کاملاً بی‌قید و شرط او را دوست دارد و برخلاف میل باطنی اش و صرفاً جهت اصلاح رفتار او، مجبور است او را تنبیه کند.

تنبیه، مقدم است یا تشویق؟

به گفته این روانشناس، در 80 درصد موارد، قبل از اینکه کار به تنبیه برسد، می‌توانید و باید از تشویق استفاده کنید. بسیار بجاست که تشویق بدون فاصله زمانی انجام شود. از تشویق‌های بسیار مناسب که هم توسط والدین و هم توسط اطرافیان کودک به‌کار گرفته می‌شود می‌توان به تأیید اجتماعی اشاره کرد.

 تأیید اجتماعی یک تشویق قوی و ارزشمند است که «رفتار مورد تأیید قرار گرفته» را بخوبی تقویت و تکرارپذیر می‌کند و باعث تکرار آن رفتار از جانب کودک خواهد شد، بکارگیری این ابزار بسیار مناسب، در تربیت کودک باید با دقت و آگاهی کامل صورت پذیرد. این ابزار، کاملاً حساس و شبیه سلاح تیز و دو لبه است. تأیید اجتماعی همان چاقوی تیز آشپزخانه است که یا در آشپزخانه به‌راحتی گوشت را خرد می‌کند یا در صورت مراقب نبودن و استفاده ناصحیح از آن، دست آشپز را بشدت مجروح می‌کند.

تنبیه و تشویق فرزندان کجا؟ کی؟ چقدر؟

منزوی با اشاره به اینکه اگر یک عمل صحیح کودک، در جمع، مورد تأیید و تشویق شما قرار گیرد، آن عمل در فرزندتان تکرار خواهد شد، می‌افزاید: با ادامه روش تأیید و تشویق، حتی می‌توانید انجام آن کار خوب را به ملکه ذهنی و ثبات رفتاری در وی تبدیل نمایید.

 به‌طور مثال اگر فرزندتان به همراه شما به نماز ایستاد و با همان حالات و حرکات بچگانه خود، نماز را به پایان رساند، می‌توانید پس از پایان نماز با او یک خوش و بش صمیمانه کرده و اورا مورد توجه ویژه قراردهید. ضمن اینکه در جمع هایی که می‌دانید دوست دارد، این کار او را به نحوی زیبا و خوشایند برای جمع تعریف کنید و مطمئن باشید که این امر خیلی بیشتر از تشویق مادی مؤثر خواهد بود.

تأثیر شگرف تأیید اجتماعی چنان است که در مواردی مانند مثال فوق، استفاده از روش تأیید اجتماعی بسیار مؤثرتر از تشویق مادی عمل خواهد کرد. البته قابل ذکر است که درصورت تمایل به تشویق مادی، این تشویق به‌صورت غیر منتظره و بدون اطلاع قبلی انجام شود.

اما در چه مواقعی ابزار تأیید و تشویق نتیجه معکوس خواهد داشت ؟این روانشناس در پاسخ به پرسش مذکور بیان می‌کند: در صورتی که با درنظر نگرفتن نامناسب بودن رفتار کودک و به‌خاطر خوش آمد و احیاناً تفریح و خنده خود و اطرافیان، رفتار کودک را در جمع مورد تأیید قرار دهید، نتیجه عکس خواهید گرفت. اینجاست که با دستان خود، آسیب‌های روانی و شخصیتی ناخواسته‌ای را به فرزند دلبندتان وارد می‌کنید، در این خصوص رفتار کودک «تأیید اجتماعی» را کسب کرده، کودک گمان خواهد کرد که رفتارش مناسب بوده و با دریافت این تأیید، رفتار نامناسب خود را تکرار خواهد کرد.

تنبیه و تشویق فرزندان کجا؟ کی؟ چقدر؟

 او که قدرت تشخیص شوخی و جدی بودن رفتار تأییدی شما را ندارد، وقتی برای رفتار نامناسب خود، تأیید اجتماعی دریافت کند، به‌صورت ناخودآگاه آن رفتار را در خود تقویت نموده و در جایی که انتظار تکرار آن را ندارید، کودک به علت عدم قدرت تشخیص، آن رفتار را از خود بروز می‌دهد و به گمان اینکه رفتار پسندیده و قابل تشویقی انجام داده، در انتظار تشویق و تأیید می‌باشد.

آسیب‌های تشویق و تنبیه نابجا

کودکی که در نتیجه تشویق نابجا رفتاری را در جایی غلط از خود بروز داده، بر خلاف انتظارش ممکن است با انواع برخوردهای نابجا از جمله پرخاش والدین مواجه شود.

منزوی کجیدی با بیان اینکه کودک انتظار برخوردی پرخاش گونه از والدینش نداشته، دچار تضاد و دوگانگی شخصیتی در قبال این رفتار خود می‌گردد و با استفاده ناصحیح بزرگترها از ابزار «تأیید اجتماعی» در معرض دو آسیب جدی روانی قرار می‌گیرد:

کودک به علت تشویق و تأیید نابجای اولیه، رفتار ناپسند را به‌عنوان رفتار خوب در خود تقویت و تثبیت می‌نماید و بدتر از آن، اینکه با عدم تأیید در مراحل بعد، نسبت به آن رفتار دچار تضاد و دوگانگی می‌شود.

شاید بدترین و بیشترین آسیب وقتی به فرزندتان وارد می‌شود که در سنین نوجوانی باشد. زیرا بر اساس نظریه اریکسون، دانشمند و روانشناس مشهور، فرزندان در سن نوجوانی در مرحله هویت‌یابی هستند و با رفتار و تأییدات نابجا، به‌جای کمک به آنان در جهت هویت یابی، آنان را دچار سردرگمی هویتی خواهید کرد و بدین ترتیب، پایه‌های سردرگمی شخصیتی فرزندان را بنا خواهید نهاد.



 
مطالب مرتبط


:: بازدید از این مطلب : 3005
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 2 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
هر چه میزان ذرات آلاینده در هوا بیشتر باشد، کار و فعالیت ریه ها دشوارتر می شود
 
مواد مضر موجود در هوای آلوده در مواردی به بروز آلرژی های شدید در بینی منجر می شود که این موضوع به اختلالات تنفسی طی شبانه روز دامن می زند و ممکن است اثرات بدی روی کیفیت خواب و سلامت کودک بگذارد.

دکتر علیرضا ناطقیان، فوق تخصص بیماری های عفونی اطفال در پاسخ به این که تردد در هوای آلوده چه عواقبی برای کودکان می تواند داشته باشد، می گوید:
 
«وقتی هوای شهرها در شرایط هشدار قرار می گیرد، نشان می دهد انواع آلاینده های مضر در هوایی که تنفس می کنیم وجود دارد. استنشاق برخی از این آلاینده ها آثار کوتاه مدت دارد و به سرعت خود را نشان می دهد و عوارض برخی از آنها اثرات بلند مدت دارد که با گذشت زمان عواقبش آشکار می شود، مثلا وقتی ریزگردها در هوا افزایش می یابد، آثار کوتاه مدتی بر سیستم تنفس کودکان می گذارد که غالبا سبب تشدید آلرژی های تنفسی به ویژه در کودکان مبتلا به آسم می شود و می تواند با حملات آسم همراه باشد.
 
مواد مضر موجود در هوای آلوده در مواردی به بروز آلرژی های شدید در بینی منجر می شود که این موضوع به اختلالات تنفسی طی شبانه روز دامن می زند و ممکن است اثرات بدی روی کیفیت خواب و سلامت کودک بگذارد.»
 
 
دکتر ناطقیان با اشاره به اثرات شدید مسمومیت با سرب، آثار منفی بلندمدت این نوع مسمومیت را بر سیستم تکامل عصبی کودک و بروز کم خونی در کودکان می داند و تأکید می کند:
 
«در روزهایی که به علت آلودگی هوا از سوی سازمان های مسئول، مدارس و مهدهای کودک تعطیل اعلام می شود، کودکان آسیب پذیر که بیشتر شیرخواران و کودکان زیر پنج سال هستند، به هیچ وجه نباید از منزل خارج شوند و در معرض هوای آلوده قرار بگیرند.»
 
 
بیرون نرفتن کودک از خانه
دکتر عباس مومن زاده، فوق تخصص عفونی اطفال درباره لزوم بیرون نرفتن کودک از خانه می گوید :
 
«بهتر است وسایل بچه ها در اتاقشان را با پارچه نم دار یک به یک تمیز کنیم تا ذرات معلق نشسته روی اشیا پاک شود. در شرایط آلوده نمی توان توصیه به باز کردن پنجره ها برای تعویض هوا کرد. مسلما خطر مواجه شدن با ذرات معلق خطرناک در هوای آلوده ی خارج از خانه در فصول سرد بسیار بیشتر است. این مواد موجب افزایش بروز عفونت های ریوی، شدت یافتن آلرژی و در بلندمدت زمینه ساز ابتلا به انواع سرطان ها در کودکان می شود. بنابراین باید از مواجهه با ذرات معلق و مضر موجود در هوای آلوده پیشگیری کرد.»
 
 
رابطه آلودگی هوا و افزایش سرماخوردگی
دکتر مؤمن زاده با اشاره به این که در زمان شدت یافتن آلودگی هوا و افزایش ذرات معلق، کودکان بیشتر به سرماخوردگی مبتلا می شوند می گوید:
 
«سازمان بهداشت جهانی می گوید حدود 200 نوع ویروس سرماخوردگی داریم که به طور مستقیم، از طریق تماس دست با اشیای آلوده و سپس تماس دست با بینی و دهان یا از طریق نشستن ویروس ها روی ذرات معلق موجود در هوای آلوده و سپس استنشاق این هوا وارد بدن کودکان می شوند و آنها را مبتلا به سرماخوردگی می کنند. به همین علت است که این روزها می بینیم بسیاری از کودکان از سرماخوردگی رنج می برند.
 
وی تغذیه مناسب، تأمین ویتامین های بدن مانند ویتامین ث از طریق خوردن میوه جات و سبزیجات و تقویت سیستم ایمنی بدن را از عوامل مهم پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی در فصول سرد می داند.»

مواد مضر موجود در هوای آلوده، به بروز آلرژی های شدید در بینی منجر می شود

راهکار در شرایط اضطرار
دکتر مومن زاده معتقد است : «اگر ناچاریم در هوای آلوده با کودکان بیرون برویم، باید از ماسک های مناسبی که صورت و دهان و بینی کودکان را به خوبی می پوشاند استفاده کنیم. این ماسک ها در بازار از طریق داروخانه ها و فروشگاه های عرضه محصولات پزشکی در دسترس است.
 
در روزهایی که هوا آلوده است، بهتر است کودکان از تماس بدنی و دست دادن با کودکان دیگر یا بزرگسالان خودداری کنند و حداقل یک و نیم متر با کسی که مبتلا به سرماخوردگی است فاصله داشته باشند. وقتی کودک را از خارج از منزل به خانه می آوریم، حتما باید دست و صورت خود و کودک را با آب و صابون به دقت بشوییم تا ذرات معلق نشسته روی اشیا وارد دستگاه تنفسی شان نشود. برای تمیز کردن دهان و بینی از تماس مستقیم دست باید خودداری کرد و لازم است حتما از دستمال کاغذی یک بار مصرف استفاده شود.»
 
 
کاهش ضریب هوشی کودکان
دکتر کوشانفر، متخصص کودکان می گوید: «آلودگی هوا ضریب هوشی کودکان تهرانی را 5 تا 10 درصد از سایر کودکان کمتر کرده است. همچنین کم خونی و کمبود ویتامین D از دیگر تبعات آلودگی هواست.
 
آلودگی هوا در تهران هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان مسئله پر اهمیتی است که باید به آن توجه ویژه ای داشت.
 
در آلودگی هوا وجود فلزاتی مانند سرب و آلاینده هایی مثل ازن بیش از مقدار مجاز است. وارونگی هوا فلزات سنگینی مانند سرب را در سطح پایین تری می آورد و کودکان به دلیل داشتن قد کوتاه، بیشترین قربانیان سرب هستند.
 
سرب یک ماده بی رنگ و سنگین است که از طریق خون به قسمت های مختلف بدن وارد می شود و در مغز و مغز استخوان رسوب پیدا می کند و خارج سازی آن بسیار سخت است؛ پس می توان گفت که عملا راهی برای خارج سازی آن وجود ندارد و این مواد 10 تا 15 سال در نسوج بدن باقی می مانند.
 
وقتی این مواد در مغز کودک وارد می شوند، ضریب هوشی را کاهش می دهد.
 
اختلالات تنفسی و بروز زمینه های آلرژی از دیگر تبعات آلودگی هواست، به طور مثال کودکانی که در این محیط ها زندگی می کنند، اغلب بعد از یک سرماخوردگی، عوارض طولانی مدتی چون سرفه های بیش از حد و آبریزش بینی دارند که آلودگی هوا، علت اصلی آن است.
 
کم خونی نیز یکی دیگر از بیماری هایی است که به واسطه آلودگی هوا برای شخص به وجود می آید. همچنین کمبود ویتامین D در کودک به علت آلودگی هوا و تابش کمتر اشعه آفتاب به چشم می خورد.
 
با توجه به شرایط آلودگی هوا در تهران و سایر شهرستان ها به والدین توصیه می کنیم که در برنامه تغذیه ای کودک علاوه بر مواد پروتئینی، سبزیجات و میوه های تازه را نیز قرار دهند. همچنین خوردن سیب به دلیل جذب ترکیبات سرب و دفع از راه ادرار فراموش نشود.»

 
مطالب مرتبط


:: بازدید از این مطلب : 2422
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 2 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
به طور قطع عوامل و فاکتورهای متعدد و مختلفی بر میزان افزایش قد تاثیرگذار می باشد که سهم تزریق هورمون رشد را در این فرآیندها فقط یک درصد موثر می دانند.
 
 
به طور قطع عوامل و فاکتورهای متعدد و مختلفی بر میزان افزایش قد تاثیرگذار می باشد که سهم تزریق هورمون رشد را در این فرآیندها فقط یک درصد موثر می دانند.
 
ماهنامه دنیای سلامت - دکتر سید ضیاالدین مظهری*: اجازه می خواهم قبل از پرداختن به نقش و اثر عوامل موروثی و تعامل آن با فاکتورهای محیطی از جمله غذا و تغذیه و منش زندگی در دستیابی به حداکثر ظرفیت های تعیین شده افزایش قد به چندین مورد اشاره کوتاهی به عمل آورم.

1- آیا به تمامی ملت چین و ژاپن هورمون رشد تزریق شده که بعد از جنگ جهانی دوم سرانه قد آنها بین 12- 15 سانتی متر افزایش یافته است؟

2- از سال 1980 دانشوران و پژوهندگانی که به تن سنجی مهاجرین چینی و ژاپنی ساکن جزایر هاوایی و مریلند پرداخته و آنها را با آبا و اجداد و برادران و خواهران مقیم چین و ژاپن مقایسه نمودند. با کمال ناباوری دریافتند که ژاپنی ها و چینی های مقیم ایالت متحده آمریکا به مراتب به جثه بزرگتری نسبت به خانواده های مقیم خود در کشورهایشان دست یافته اند.

نگاهی به بارهای غلط پیرامون افزایش قد کودکان

3- در سال 1999 بعد از یک مطالعه بلند مدت در برخی از نقاط آفریقای جنوبی در قبال کودکان علت کوتاهی قد آنها را نسبت به سن شان به عدم دریافت غذای کافی و ریزمغذی ها نسبت دادند.

4- یافته های متعدد دیگری نیز موید این موضوع بود که در کنار عوامل ژنتیکی و هورمونی فاکتورهای مفید دیگری بر روند رشد جسمی و گسترش فکر و اندیشه افراد تاثیرگذار می باشد.

5- تجربیات به دست آمده از صدها مراجعه کننده تزریق کننده هورمون رشد نشان داد، درصد قابل توجهی با وجود تزریق چندین سال متوالی هورمون رشد حتی به حداقل قد به ارث برده خود از پدر و مادر و دودمان های پدری و مادری نائل نشده بودند.

حالا این سوال پیش می آید که چه باید کرد؟

به طور قطع عوامل و فاکتورهای متعدد و مختلفی بر میزان افزایش قد تاثیرگذار می باشد که سهم تزریق هورمون رشد را در این فرآیندها فقط یک درصد موثر می دانند چرا که علت کوتاهی قد را به عوامل تاثیرگذار قبل از تولد یا دوره جنینی و پس از تولد می توان ریشه یابی نمود.

الف) گرچه ژن های انتقال داده شده بی تاثیر نیستند ولی تبدیل ژئوتیپ به فنوتیپ یا به عبارت ساده تر تحقق تمامی فرمان های ژنتیکی انتقال داده شده و دست یابی به ظرفیت تعیین شده خود در ارتباط کامل با شاخص توده بدنی یا BMI مادر و عملکرد غدد درون ریز مادر مخصوصا تیروئید و پانکراس و نوع کیفیت و کمیت تغذیه قبل از بارداری و هفته 36-40 هفته بارداری یعنی میزان وزن گیری هفتگی مادر که خود در ارتباط کامل با عوامل اقتصادی و اجتماعی روانی، فرهنگی و عادات غذایی و بیماری های مزمن زمینه ای مادر می باشد.

ب) فاکتورهای تاثیرگذار پس از تولد عبارتند از: نوع تغذیه با شیر مادر یا جایگزین های شیر مادر، زمان خواب و مدت خواب، دفعات شیردهی و تغذیه در طول روز و زمان آغاز تغذیه کمکی و رعایت روند سر سیستماتیک، تنوع تغذیه و قوام غذاهای کمکی.

نگاهی به بارهای غلط پیرامون افزایش قد کودکان

بعد از انعقاد نطفه تا لحظه تولد چه رخدادهایی به وقوع می پیوندد؟

وزن نطفه بارور شده از آغاز بهم پیوستن اسپرم و اوول به میزان 44 ضربدر 10 به توان 7 افزایش می یابد ولی این افزایش وزن از لحظه تولد تا آخر عمر ممکن است به 20 برابر برسد. از همه جالب تر اینکه افزایش قد در مراحل رویانی و جنینی 3850 برابر ولی از تولد تا مرگ 3-4 برابر است. با در نظر گرفتن اطلاعات سر انگشتی می توان نتیجه گیری نمود که کوتاهی قد ناشی از هورمون رشد فقط در یک درصد موارد موثر بوده ولی عوامل متعدد و مختلف دیگری در تعیین ظرفیت افزایش قد موثر می باشند؛ از لحظه همسرگزینی و تغذیه مادران از دوران بارداری و تمامی دوران بارداری گرفته تا تغذیه نوزاد بلافاصله با شیر مادر و آغاز تغذیه کمکی بعد از پایان شش ماهگی به موازات تغذیه با شیر مادر تا دو سالگی و میزان تحرک و سکون کودک و نوع بازی و سرگرم نمودن او و زمان خوابیدن کودک بعد از غروب آفتاب در روند افزایش قد حال و آینده کودک بسیار اثرگذار می باشند.

به چه علتی تغذیه مناسب یکی از عوامل بسیار موثر در افزایش قد تلقی می شود؟

با مقایسه رژیم غذایی ساکنین شرق دور با اهالی کشورهای اروپایی و آمریکایی نتیجه گیری نموده اند که میزان 70-80 درصد انرژی دریافتی روزانه آسیایی ها را منابع غذایی حاوی کربوهیدرات ها تشکیل می دهند در حالی که ساکنین اروپا مخصوصا کشورهای اسکاندیناوی و آمریکا عمدتا از منابع غذایی حاوی پروتئین بهره مند می باشند. سپس محققین طی پژوهش های خود دریافتند که عوامل تغذیه ای خاصی می توانند غده هیپوفیز را به ترشح بیشتر هورمون رشد تحریک نمایند. ناگفته نماند که به موازات بهبود تغذیه و بهره مند شدن افراد از منابع پروتئینی با ارزش بیولوژیکی بالاتر از فاکتورهای متعدد دیگری نیز در راستای دستیابی به افزایش میزان ترشح هورمون رشد تاثیرگذار می باشد.

از جمله عوامل مساعدکننده ترشح هورمون رشد به طور اختصار عبارت اند از:

خواب عمیق و زودهنگام بعد از غروب آفتاب، فعالیت های بدنی مناسب سن و سال، کاهش سطح کلوکز و اسیدهای چرب آزاد خون، حذف هله هوله یا غذاهای آسان دسترس پرچرب و عدم صرف وقت طولانی جهت بازی های کامپیوتری، برعکس استفاده بیش از اندازه از منابع حاوی کربوهیدرات های تصفیه شده چه به صورت مستقیم و چه در قالب غذاهای مختلف از جمله شیرینی جات و تنقلات نه تنها میزان سطح قند خون را افزایش می دهد بلکه به افزایش سطح اسیدهای چرب آزاد نیز منجر می گردد که اثر مهاری در عملکرد هورمون رشد دارد ولی موجبات افزایش وزن و چاقی ها را نیز فراهم می سازد.

 استفاده نابجا و بدون دلیل از هورمون رشد با منشا خارجی منجر به مهار شدن ترشح طبیعی هورمون رشد می شود که نتیجه اش با توقف زودهنگام ادامه رشد قدی در صدها کودک به اثبات رسیده که پرونده همه آنها موجود و قابل ارائه می باشد.

اهمیت تغذیه در دوران پیش بلوغ و فرآیند بلوغ

دوران نوجوانی یکی از حساس ترین و شگفت انگیزترین و بحرانی ترین دوره های رشد به شمار می رود و عوامل مختلفی اعم از تغییرات فیزیکی و شخصی بر وضعیت تغذیه نوجوانان تاثیر می گذارند. بارزترین تغییری که در این ایام دیده می شود جهت رشد قدی و وزن بدن است به طوری که یک فرد حدود 20 درصد از قد و 50 درصد وزن بزرگسالی خون را در این ایام به دست می آورد. این دوره رشد بین 5-7 سال طول می کشد و به طور معمول آغاز پروسه بلوغ در پسران اغلب در سن 14-16 سالگی و در دخترخانم ها 9-13 سالگی دیده می شود البته گاهی عوامل چاقی کودکان و تحریکات مداوم محیطی و موضوعات دیداری و شنیداری فراخوانی بلوغ زودرس را نیز امکان پذیر  می نماید.

نگاهی به بارهای غلط پیرامون افزایش قد کودکان

البته در پیش بلوغ با آغاز بلوغ تغییرات زیادی در ترکیبات بدن علاوه بر افزایش سریع قد به وجود می آید که در پسران و دختران متفاوت از یکدیگر می باشند مثلا در دخترخانم ها تغییرات زیادی در پرش و شکل گیری بدن و ذخیره شدن چربی بیشتر تا میزان 25- 30 درصد دیده می شود و در آقا پسرها به جای افزوده شدن میزان چربی های ذخیره، بافت های ماهیچه ای آنها افزایش و حجم پیدا می کند و میزان این تراکم عضلانی دو برابر خانم ها برآورد می شود.

علاوه بر این تغییرات جسمی شیوه زندگی آنها نیز کاملا دگرگون می شود و گرایش و عادات غذایی جدیدی شکل می گیرد، در حالیکه در این ایام و غیرقابل برگشت نیاز آنها برای تامین رشد و شکل گیری نهایی در چهارچوب ظرفیت های ژنتیکی به انرژی، پروتئین و ریزمغذی های 50 گانه به شدت افزوده می گردد ولی متاسفانه به علت تغییرات عمده ای که در کردار و رفتار نوجوانان به علت گرایش به استقلال رای و تصمیم گیری در تمام رخدادهای و زندگیشان از جمله شیوه زندگی و میزان خواب و خورد خوراک آنها ایجاد می شود در اغلب موارد منجر به تحولاتی می گردد که آنها را در این ایام حساس به شب بیداری و روزخوابی، تغذیه غلط، بدخوری و کم خوری، افراط و تفریط سوق می دهد که موجبات عدم پاسخگویی به نیازهای افزوده شده شان و یا گرایش به بیش خوری را فراهم می نماید و به سوءتغذیه شدید دچار می گردند و این آخرین فرصت جهش رشد قدی و شکل گیری اسکلت و اندام های خود را کند یا به طور کلی متوقف می سازند چرا که بعد از بسته شدن صفحات رشد دیگر هیچ اقدامی برای افزایش قد موثر نخواهد بود.

مواد مغذی موثر بر افزایش ترشح هورمون رشد در کودکان و نوجوانان

1- تامین پروتئین و اسید آمینه های ضروری مورد نیاز کودکان و نوجوانان از طریق برگزیدن و استفاده از منابع پروتئینی حیوانی و گیاهی و تلفیق مناسب آنها با یکدیگر به منظور افزایش ارزش بیولوژیکی آنها مثل تخم مرغ با سیب زمینی، شیر با غلات و حبوبات، دانه ها و مغزهای مختلف با یکدیگر و با سایر منابع غذایی. بدین ترتیب نه تنها نیاز کودکان جهت رشد و بالندگی و مقاومت در قبال اغلب بیماری ها افزون تر می گردد، بلکه اسیدهای آمینه ضروری و کلیدی مورد نیاز آنها نیز به طور کامل پوشش داده می شود.

2- به علت اثر مهاری که افزایش میزان سطح انسولین خون بر عملکرد هورمون رشد دارد تا آنجایی که امکان دارد از میزان مصرف قند و شکر و فرآورده های حاوی قند و شکر بکاهید تا بطور مداوم به تحریک غده پانکراس جهت افزایش ترشح انسولین منجر نگردد.

نگاهی به بارهای غلط پیرامون افزایش قد کودکان

3- پرخوری و بدخوری نه تنها موجبات اضافه وزن و چاقی را فراهم می سازد، به علاوه با افزایش رها شدن اسیدهای چرب آزاد در مسیر گردن خون نه تنها با تقلیل اثر هورمون رشد قدی را نیز کند می کند، بلکه آسیب های جدی به سیستم گردش خون و عملکرد کبد و دستگاه گوارش و کلیه ها وارد می سازد. روند رشد پس با حذف یا کاهش مواد غذایی تفت داده شده در روغن و گوشت های فرا<ری شده به صورت سوسیس، کالباس، همبرگر، غذاهای حاضری با غذاهای غیرخانگی به حفظ سلامتی خود و فرزندان در حال رشد خود مبادرت فرمایید.

4- از شام دیرهنگام بپرهیزید چرا که مصرف خوراکی های پرچرب و سنگین و دیرهضم نه تنها به شب بیداری منجر می گردد بلکه به عنوان یک عامل بازدارنده و کاهش دهنده ترشح هورمون رشد تلقی می شود.

5- کودکان و نوجوانان احتیاج مبرمی به 50 ریزمغذی در حد متعادل و متناسب با وضعیت جنس و سن و حالت فیزیولوژیکی خود دارند و نبایستی تنها به سیری ظاهری آنها توجه نمود بلکه با تنوع بخشیدن به جیره غذایی آنها از طریق بهره گیری از نان و غلات و فرآورده های غلات، سبزیجات متنوع و رنگارنگ چه به صورت خام و چه به صورت پخته و انواع میوه های فصل، شیر و لبنیات، گوشت های قرمز و سفید از منابع پرندگان و آبزیان یا جایگزین های گوشت ها (تخم مرغ، حبوبات، غلات، دانه ها و مغزها) دست یابی آنها را به کلیه ریزمغذی ها باید فراهم نمود چرا که کمبود هر یک از آن ها سبب سوءتغذیه و کاهش مقاومت بدن و کندی و توقف رشد آنها می گردد.

6- کاهش زمان شب بیداری و حذف زودخوابی ها و اجرای منظم یک فعالیت سبک بدنی با انجام بازی های کودکانه در هوای آزاد از قبیل؛ توپ بازی، والیبال، بسکتبال، دوچرخه سواری، حرکات کششی و پرشی و... اثرات ملموسی در روند رشد و افزایش قد بچه ها دارد.

عوارض به کارگیری هورمون رشد بدون رایزنی با متخصصین آگاه و کارآمد و شناخته شده:

1- کودکانی که سوءتغذیه یا به صورت ارثی و خانوادگی مشکل کوتاهی قد داشتند در مقطع زمانی محدودی مقدار ناچیزی به قد آنها افزوده شده و حتی با وجود ادامه تزریق هورمون رشد برای چندین سال، افزایشی در قد آنها رخ نداده در حالی که با رفع کمبودهای گسترده آنها از بعد ریزمغذی های کلیدی و تامین انرژی و پروتئین مورد نیاز بدن می توانستند بدون رنج و زحمت و صرف هزینه گزاف به قد و بالای بیشتری دست یابند. مخصوصا اگر با تامین کمبود ریزمغذی ها به انجام فعالیت های بدنی و ورزش های کششی و تنظیم خواب شبانه تشویق می شدند.

2- معمولا بعد از بلوغ کامل و بسته شدن صفحات رشد استخوانی، ادامه تزریق هورمون رشد بجای افزایش قد می تواند به پهن تر شدن استخوان های بدن از جمله بزرگ و پهن شدن دست ها و جلو آمدن چانه و پهن تر شدن استخوان پل بینی منجر گردد. هستند مراجعه کنندگانی که بعد از بلوغ کامل نیز کماکان به آنها هورمون رشد تزریق گردیده است.

3- تزریق هورمون رشد طولانی مدت در قبال افرادی که در بستگان نزدیک و شاخه های دودمان پدری و مادری آنها افرادی مبتلا به سرطان گردیده اند به هیچ وجه توصیه نمی گردد.

نگاهی به بارهای غلط پیرامون افزایش قد کودکان

توصیه های کاربردی

1- با مشاهده تفاوت رشد قدی بین فرزندان با سایر کودکان مخصوصا هم کلاسی های آنها سریعا و بدون عاقبت اندیشی اقدامات تهاجمی و هزینه های گزاف را بر بودجه خانواده تحمیل نفرمایید و جگرگوشه خود را به رنج و عذاب عوارض غیرقابل پیش بینی سوق ندهید.

2- در آغاز با تنوع دادن در خورد و خوراک و نظم و انضباطی در خواب شبانه و عدم حذف صبحانه و عادت دادن فرزندتان به صرف میان وعده های نیم روز و عصرانه از دانه ها، مغزها، میوه و سبزیجات از بروز گرسنگی های سلولی و کاهش ترشح هورمون رشد جلوگیری نمایید.

3- با انجام آزمایشات ادواری در پارامترهای مایعات بدن از کاستی های فرزندتان به موقع آگاهی پیدا کرده و با رفع آنها روند رشد طبیعی او را تضمین نمایید.

4- از عادت دادن کودک به مصرف شیرینی، شکلات، بستنی، چیپس و پفک و سرگرم شدن آنها به تماشای کارتن و بازی کردن با وسایل الکترونیکی جدا خودداری نمایید.

5- از دادن غذاهای حاوی پروتئین و کربوهیدرات های مرکب قبل از فعالیت های بدنی و پس از آن به افزایش ترشح هورمون رشد منجر می گردد، استفاده نمایید چون هورمون رشد 2 ساعت بعد از خواب عمیق ترشح می شود، شام پرچرب و سنگین به کودک داده نشود.

* متخصص تغذیه و رژیم درمانی




مطالب مرتبط


:: بازدید از این مطلب : 2579
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 2 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
اصولگراها؛دلواپس رفتار سیاسی مصباح‌یزدی

  بازهم گلایه‌ها و انتقادات آیت‌الله قم نشین آغاز شده است، می‌گویند این آغاز ورود جدی آیت‌الله به انتخابات است، گویا قرار است اینبار هم او یک سوی تصمیمات اصولگرایانه در انتخابات ریاست جمهوری باشد.

 

   به  گزارش خبر  آنلاین  ؛رفتار جدیدی نیست همیشه همینگونه بوده است؛ آستانه انتخابات که فرار می رسد او نیز دو قطبی سازی را از سر می‌گیرد. کاری ندارد اصولگرایان حرفشان چیست منطق خود را دارد و روش منحصر به فردش. شاید همین هم موجب شده این بار کسی چندان دغدغه به سراغ او رفتن را نداشته باشد. او که در نهایت عقب نشینی نمی کند حتی اگر آن تکلیف گرایی همیشگی او باز منجر به واگذاری نتیجه شود. درباره آیت الله مصباح یزدی سخن می گوییم.

 

آیت اللهِ ساکن قم که باز در چند ماه مانده به انتخابات زیر ذره بین رسانه ها و اهالی سیاست قرار گرفته تا مشخص شود این بار او نگاهش را به چه کسی خواهد دوخت. آیا سعید جلیلی که این روزها ساک به دست از این شهر به آن شهر می رود تا دیگر شکی باقی نماند که او نامزد انتخابات است همان گزینه مطلوب آیت الله است یا که نه می توان دایره تحلیل را تا آنجا گسترده کرد که گفته شود؛ فرقی نمی کند نامزد رقبا که باشد مهم این است که حسن روحانی نامزد مورد نظر هاشمی رفسنجانی رای نیاورد؟ اصلا بهتر است درباره این هم بحث شود که این بار آیت الله مصباح یزدی از کدام زاویه برای تغییر فضا و دو قطبی سازی وارد عرصه خواهد شد.

 

قطب سازی داخلی؛ کار ویژه اول 

در هر رقایتی که وضعیت نیروهای در آن آشفته و نابسمان باشد، آن کسی شانس بهتری دارد که خود به یکی از طرفین اصلی رقابت تبدیل کند. به یک معنا آن که یک قطب رقابت باشد حتما یک سر اصلی انتخابات است. اردیبهشت که فرا برسد حسن روحانی که رییس دولت مستقر است یک قطب اصلی خواهد بود می ماند یک سمت دیگر رقابت که اصولگرایان می کوشند با رسیدن به یک نامزد واحد در این کاراکتر قرار گیرند.

 

آیت الله مصباح و کسان دیگری اما برنامه متفاوتی دارند؛ می گویند اصولگرایان قبیله گرایی می کنند؛ بر این باورند که مردم به آن ها رای نخواهند داد و از گفتمانی دیگری روایت می کنند .هر حرفشان طعنه است نه فقط به روحانی و دولت او بلکه بیشتر به اصولگرایانی که امید به رسیدن به مصداق واحد دارند. این پس قدم اول است. ابتدا باید رقیب درونی را کنار زد تا خود قطب اصلی باشند.

 

در سال 92 هم چنین شد که آیت الله مصباح یزدی حاضر به پیوستن به ائتلاف نشد و خود ابتدا به سراغ باقری لنکرانی رفت و بعد از آن به حمایت از سعید جلیلی راضی شد. آن زمان هم همه کار کرد. از تکلیف می گفت و دلخوش بود به رای آوری کسی که شبیه ترین فرد بود به محمود احمدی نژاد. همانی شده بود که آیت الله مصباح می خواست. جلیلی اما شکست خورد . او که مصداق تکلیف گرایی آیت الله بود هم ائتلاف اصولگرایان را بر هم زد و هم موجب رشد آرا حسن روحانی در انتخابات شده بود. چه اینکه برخی حتی تحلیل می کردند درصدی از مردم که قصد رای دادن هم نداشتند برای رییس جمهور نشدن جلیلی پای صندوق ها آمدند.

 

آیت الله مصباح یزدی اما به فاصله چند روز بعد از آن شکست حرف های مهمی زد. نکاتی گفت که از آینده سیاست ورزی اش حکایت داشت . او گفت :« یا اینکه فردی با کمترین امکانات و هزینه‌ها، رأیی نزدیک به کسانی بیاورد که میلیاردها خرج کردند، تأثیر نیست؟ مخصوصا اینکه تنها همین چند روز کار شد و اگر مدت بیشتری با این اخلاص و جدیت کار می‌شد، نتیجه کیفی کار نیز بالاتر بود. پس نمی‌توان گفت این کارها اثری ندارد و تکلیف از ما ساقط است، و اگر از حالا برای 4 سال بعد فکر کنیم تأثیر آن چندین برابر خواهد شد.»

 

به محمد باقرقالیباف نامزد اول اصولگرایان طعنه زد و از یارانش خواست از همین راهی که آمده اند سیاست ورزی خودشان را دنبال کنند تا 4 سال بعد یعنی همین اردیبهشتی که از راه می رسد گزینه خودشان را به پاستور برسانند .آیت الله مصباح می گوید :« عده‌ای رأی آوری را از مهمترین ویژگی‌های اصلح عنوان می‌کنند. از طرف دیگر اگر کسی رأی آورد که او را اصلح نمی‌دانیم، وظیفه ما چیست، آیا باید تسلیم وی شویم یا تحمل کنیم یا برخورد کنیم؟ چرا که تکلیف هرچند به خاطر مصالح واقعی است و برای تحقق امور مطلوب است، اما اینکه تا چه میزان این مطلوب، محقق شود، به اراده ما نیست، بلکه به میدان رفتن و شمشیر زدن تا پای جان در اختیار ماست، اما اینکه بعد چه خواهد شد، تابع اراده ما نیست. لذا همواره باید ببینیم که تکلیفی متوجه ما هست یا خیر؟»

 

حالا سوال این است که از این حرف های آیت الله که مرور کردیم تغییر در روش سیاسی او محتمل است ؟ پاسخ کاملا روشن است . او راه خود را می رود به نتیجه هم کاری ندارد . در شرایطی که سعید جلیلی شهر به شهر دنبال جمع آوری سرمایه اجتماعی حاشیه نشین هاست آیت الله کاتالیزوری خواهد بود برای او که راحت تر بتواند رای طبقه مذهبی تر و البته مرکز نشین را جذب کند .پس گام اول از این نقشه راه می گذرد.

 

دو قطبی سازی ؛ گام دوم آیت الله 

آیت الله مصباح اما یک کار مهم دیگر دارد . پروژه ای که از چند ماه پیش آغاز کرده است و حالا با شیب بیشتری آن را پی گرفته است . می خواهد درفراغ محمود احمدی نژاد شخصا دو قطبی ساز دوران باشد. در نقد دولت از نکته ای فروگذار نمی کند و از حراراتش اصلا کاسته نمی شود. به این سخن نگاه کنید:« طبعا در آخر میان دو نفر که اکثریت نسبی دارند، دوقطبی خواهد شد ». آیت الله خود را برای رقابت آماده کرده است . می داند یک دو قطبی در پیش است. راحت تر بگوییم می خواهد دو قطبی ساز باشد. ا

 

ین کار را هم از نقطه قوت دولت مستقر آغاز کرده؛ از نقد و اعتراض به برجام؛« مطمئن بودم که این مذاکرات نتیجه مطلوبی نخواهد داشت و این مشکلات قابل پیش بینی بود. معلوم بود که مذاکره با شیطان و اعتماد به وعده های او کاملا غلط است. مردم حرف کسانی که اشتباهات و شکستهایشان را به گردن رهبری می اندازند نمی پذیرند ».

 

او به همین هم بسنده نکرده و در جای دیگری از اظهاراتش گفته است« در همان ایام دفاع مقدس من خودم از برخی شخصیت های طراز اول امروز شنیدم که می گفتند که ما تا کی باید با آمریکا بجنگیم! همین ها طراحی کردند و جام زهر را به امام نوشاندند و الان هم به این کار افتخار می کنند.عده ای از مسئولین نه فقط امروز که در زمان امام هم موضع‌گیری‌های انقلابی و علنی امام علیه آمریکا و ابرقدرت‌ها را مسخره می کردند و آن را تندروی و افراط می‌دانستند. همین ها معتقد بودند که ما باید آداب دیپلماسی را در برابر این دشمنان رعایت کنیم. این نشان می دهد که اینها از ابتدا با امام همفکر و همراه نبودند. برای همین می بینیم که دنبال حذف شعار مرگ بر آمریکا هستند. »

 

اصولگرایان این روزها از این تکرار رفتار سیاسی آیت الله مصباح یزدی گلایه دارند . آنها نگرانند از تکرار تاریخ ؛ آنها برخلاف آیت الله که فقط نگاهش به تکلیف دوخته شده نگاهی هم به نتیجه دارند . چه اینکه غفوری فرد از چهره های نام آشنای اصولگرا در این زمینه گفته است :«در انتخابات قبل هم آقای مصباح یزدی و پایداری ها در جمع اصولگرایان نیامدند و نتیجه آن را هم در انتخابات مجلس دهم در تهران دیدیم. امیدواریم انتخابات مجلس دهم زنگ خطری برای این دوستان باشد که بتوانند به بقیه اصولگرایان بپیوندند و به کاندیدای واحد برسند.»

 

آنچه در حال وقوع است اینکه آیت الله مصباح یزدی در یک پروژه سیاسی همزمان که به صورت موزائیکی پیش می رود دست بالا را در میان جناح اصولگرا می گیرد و از جانب دیگر خود به قطب سازی مشغول است تا نامزد مورد نظرش را درنهایت برای کسب رای راهی انتخابات کند . روش او تغییری نکرده نگاهش هم همینطور. چه باید کرد ؟ خیلی ها نگران او شده اند . سوال پیش دستانه این است:« آیا او با این ایده ای که دارد یک بار دیگر شکست را برای جناح رقم خواهد زد ؟» زمانه آبستن هزار ماجراست ؛ چاره ای نیست باید صبر کنیم و منتظر رخدادها باشیم.



:: بازدید از این مطلب : 2511
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
خواننده ضد مردمی، پاچه خوار، ساندیس خور و...این‌ها برچسب‌هایی‌اند که در واکنش به آهنگ «حماسه بصیرت» در فضای مجازی به سالار عقیلی نسبت داده‌اند. کسانی که به هنگام حضور سالار عقیلی در شبکه من و تو، وی را صاحب اختیار و عقل و مستقل می‌دانستند حالا وی را متهم به صفات مختلفی می‌کنند

معیار دل ماست. معیار آن چیزی است که خشنود ماست و لاغیر. یکی از مواردی که معیار به کار می‌آید و نقش اساسی بازی می‌کند، در نسبت دوست داشتن و دوست نداشتن افراد و لوازم است. در روزهای گذشته کسانی که طرفدار صدای آقای سالار عقیلی بودند- دقت کنید- صدای سالار عقیلی، پس از شنیدن آهنگ « حماسه بصیرت» وی به مناسبت 9 دی‌ماه، ناگهان متوجه شدند که وی اساساً و اصلاً خواننده نبوده است و نیست! 

 
ضد مردم
 
خواننده ضد مردمی، پاچه خوار، ساندیس خور و...این‌ها برچسب‌هایی‌اند که در واکنش به آهنگ «حماسه بصیرت» در فضای مجازی به سالار عقیلی نسبت داده‌اند. کسانی که به هنگام حضور سالار عقیلی در شبکه من و تو، وی را صاحب اختیار و عقل و مستقل می‌دانستند حالا وی را متهم به صفات مختلفی می‌کنند. خواننده‌ای که در مردادماه سال جاری مورد ستایش همین جماعت منتقد امروز قرار می‌گیرد، به دلیل خواندن یک آهنگ و فقط یک آهنگ از صدر به ذیل کشیده می‌شود. این اتفاق عموماً از طرف کسانی است که ادعای آزادی‌خواهی و دموکراسی دوستی دارند. آدم‌ها در انتخاب علایق شخصی‌شان آزادند اما ظاهراً اگر برخلاف امیال و منافع ما باشد دیگر آزاد نیستند. هنرمندان دیگری هم در موضوع 9 دی‌ماه فعالیت داشتند اما این‌چنین مورد عتاب قرار نگرفتند.

شرح ماوقع!
 
جدیدترین قطعه موسیقی سالار عقیلی به نام «حماسه بصیرت» با اجرای وی و به مناسبت سالروز نهم دی‌ماه در همایش مردمی بزرگداشت حماسه بصیرت رونمایی شد. این ویژه برنامه به همت ستاد مرکزی بزرگداشت حماسه نهم دی‌ماه، شهرداری تهران و بسیج صدا و سیما و شبکه سه و با حضور جمعی از مدیران شهری، کشوری و لشکری، هنرمندان، فعالان فرهنگی و رسانه‌ای و بیش از سه هزار نفر در سالن شهید آوینی فرهنگسرای بهمن برگزار شد.

تحریم؛ قرار ما
 
ظاهراً مخالفان سالار عقیلی به ناسزا گفتن و برچسب زدن بسنده نکرده‌اند و قرار گذاشته‌اند تا اولین کنسرت سالار را تحریم کنند و آلبوم‌هایش را نیز نخرند تا این هنرمند بفهمد با مردم در افتادن یعنی چه! این اتفاق البته مسبوق به سابقه نیز است. چند سال پیش نیز قرار بود اخراجی‌های ده نمکی نیز تحریم شود اما به فروش چند میلیاردی رسید و در حوزه کتاب نیز این تحریم‌ها تکرار شده بود. حالا باید منتظر بمانیم تا نخستین کنسرت سالار عقیلی در ایران و انتشار آمار فروش زمستانی آلبوم‌های موسیقی.


:: بازدید از این مطلب : 2560
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
معلم چاروسایی با داغ کردن خط کش بر روی آتش بخاری نفتی مدرسه دست دانش‌آموز کلاس اول را سوزاند.

معلم چاروسایی با داغ کردن خط کش بر روی آتش بخاری نفتی مدرسه ضمن تنبیه‌بدنی دانش‌آموز کلاس اول، دست او را سوزاند.

نیما اکرمی دانش‌آموز کلاس اول ابتدایی ساکن روستای شوتاور که شغل پدر او کارگری است، در این خصوص گفت: به خاطر بد نوشتن مشق‌هایم و ندانستن یک کلمه معلم مرا تنبیه کرد.

وی با بیان اینکه معلم تمام دانش‌آموزان را کتک زده و تنبیه کرده بود، افزود: معلممان تمام همکلاسی‌هایم را کتک زد و بعد نوبت به من که رسید ابتدا کتک زد و بعد با گذاشتن خط کش آهنی بر روی بخاری نفتی آن را بر روی دستم گذاشت و می‌گفت نباید خط کش را برداری تا مدت 3 الی 4 دقیقه بر روی دستم نگه داشتم.
 


این دانش‌آموز گفت: هر چه به او التماس کردم که خط کش را بردارم ولی نگذاشت و هم اکنون دستم سوخته است و توانایی برداشتن جسمی را ندارم.

مادر نیما اکرمی هم در این خصوص عنوان کرد: همیشه فرزندم به خانه که می آمد می‌گفت که معلم در مدرسه دانش‌آموزان را کتک می‌زند تا اینکه یکی از روزهایی که از مدرسه آمد با دست سوخته وارد خانه شد که وقتی از او سوال کردیم گفت معلم با خط کش او را سوزانده است.
 


وی اضافه کرد: از آموزش و پرورش می‌خواهیم با این معلم سنگدل برخورد جدی کند.

گفتنی است، روستای شوتاور در 7کیلومتر شهر قلعه رئیسی قرار دارد.



:: بازدید از این مطلب : 2565
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
روزنامه جوان در یادداشتی به قلم علی علوی انتقادات تندی را علیه بزرگمهر حسین پور مطرح کرد و نوشت: بايد همين آدم را – و زنش را كه هيزم كش افكار اوست – عقيم كرد تا نسل اين تفكرات ضد بشري قطع شود.
خلاصه ای از یادداشت علي علوي در روزنامه جوان که انتقادات تندی را نسبت به بزرگمهر حسین پور وارد کرده است: فيلسوفان جمله‌اي دارند كه آن را مثل پاك‌ترين يافته ذهني خود به يكديگر قرض مي‌دهند و بر آن اتفاق دارند. آنها مي‌گويند: «غايت وجود تو همان چيزي است كه دغدغه آن را داري.» بر اين اساس جنس و غايت وجودي كسي كه براي سگ‌ها، احساس دارد اما براي دسته‌اي از انسان‌هاي به فلاكت افتاده، معتقد است كه بايد آنها را عقيم كرد تا نسلشان بر افتد، نمي‌تواند از جنس و غايت وجودي انسان‌ها باشد بلكه بيشتر به جنس و غايت وجودي همان سگ‌ها مي‌ماند.
 
كسي پيدا مي‌شود و مي‌گويد: «دولت نبايد پول ما را خرج بچه‌هايي كند كه از كارتن‌خواب‌ها به دنيا مي‌آيند و بايد آنها را عقيم كرد.» همين فرد براي سگ‌ها دغدغه‌اي بسيار فراتر دارد كه حتي حاضر نيست ببيند مردم در فحش دادن، گاهي از واژه سگ استفاده مي‌كنند.
 
عده‌اي معتقدند همه اين حرف‌ها كاملا تحت تأثير پست ترين تفكرات نژادپرستي رايج در كشورهاي غربي است.
 
حال در مقابل كساني هم هستند و در همين چند روز اخير ابراز نظر كرده‌اند كه حاضر نيستند مالياتشان خرج كسي شود كه انديشه عقيم كردن بينوايان را دارد و دغدغه‌اش در زندگي «فحش نشدن سگ» است. اين عده مي‌گويند چنين جانور خطرناكي را بايد عقيم كرد تا نسل اين تفكرات ضد بينوايي قطع شود. در اينجا با اين نزاع عقيم كردن‌ها بايد چه كرد؟! بعيد است كه بتوان بين اين دو گروه مصالحه كرد. آن كس كه مي‌گويد بايد كارتن‌خواب‌ها و گورخواب‌ها را عقيم كرد، با صراحت از مخالفان خود مي‌خواهد كه «حرف‌هاي سطحي و بدون دانش نزنند.»
 
اما دسته دوم كه مي‌گويند بايد همين آدم را – و زنش را كه هيزم كش افكار اوست – عقيم كرد تا نسل اين تفكرات ضد بشري قطع شود، سخن گفتن وي از «دانش» را تهوع آورترين بخش اظهارات او مي‌دانند كه حتي از اصل انديشه او در عقيم كردن كارتن خواب‌ها نيز تهوع آورتر است.


:: بازدید از این مطلب : 2462
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
پلیس برزیل اعلام کرد که سفیر یونان در این کشور به دست معشوقه زنش و با همدستی این زن در خانه‌ای در حومه ریودوژانیرو کشته شده و در همین راستا سه متهم را دستگیر کرده است.
پلیس برزیل اعلام کرد که سفیر یونان در این کشور به دست معشوقه زنش و با همدستی این زن در خانه‌ای در حومه ریودوژانیرو کشته شده و در همین راستا سه متهم را دستگیر کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد؛ کریاکوس آمیریدیس، سفیر یونان در برزیل از روز دوشنبه گذشته در منطقه نووا ایگواکو، در حومه شمالی ریودوژانیرو مفقود شده بود. آمیریدیس و همسرش ساکن شهر برازیلیا بوده‌اند.

پلیس برزیل می‌گوید که کریاکوس آمیریدیس توسط یک مامور محلی که با همسرش رابطه نامشروع داشته کشته شده است.
 

جسد آمیریدیس روز پنجشنبه در صندوق یک خودروی سوخته در حومه ریو دو ژانیرو پیدا شد.

پلیس می‌گوید که فرانسواز آمیریدیس، همسر برزیلی سفیر، توطئه قتل او را به همراه ماموری که با او رابطه داشته چیده است.

پلیس می‌گوید شخصی به نام "سرجیو گومز موریرا فیلو" متهم شماره یک پرونده به خفه کردن سفیر یونان اعتراف کرده است. این درحالی است که پلیس پیشتر گفته بود که او با چاقو سفیر یونان را کشته است.

خانم آمیریدیس، ۴۰ ساله، به همراه موریرا، ۲۹ ساله، و پسرعموی او ادواردو ملو دستگیر شده‌اند.

گفته می شود ملو ۸۰ هزار رئال (۲۵ هزار دلار) دریافت کرده بود تا به عنوان دیدبان عمل کند.

این سه مظنون مورد بازجویی قرار گرفته‌اند و بازداشت آنها برای ۳۰ روز تمدید شده است.

اواریستو پونتس ماگالاس، کارآگاه این پرونده این قتل را یک "تراژدی و عملی بزدلانه" توصیف کرد و گفت پلیس آن را "جنایت عشقی" می‌داند.

وی در یک کنفرانس خبری گفت: فرانسواز ابتدا واقعیت‌ها را تکذیب می‌کرد. او گفت که در قتل شوهرش دست نداشته. کاری کردیم متوجه شود که چاره‌ای ندارد و ادامه تکذیب آن بی‌فایده است.

وی افزود: او شروع به ضد و نقیض گویی کرد، به گریه افتاد و گفت که قتل شوهرش کار مامور پلیس (سرجیو موریرا) بوده است.

مالاگاس گفت که سرجیو موریرا سراغ سفیر رفت تا به خاطر ادعاهای خشونت علیه همسرش با او رو در رو شود و در جریان درگیری او را کشت.

به گفته پلیس سرجیو موریرا گفته که در دفاع از خود دست به قتل زده اما پلیس برزیل این ادعا را رد کرد.

پلیس می‌گوید که پسرعموی متهم اعتراف کرده که جسد سفیر را منتقل کرده و تمام جزییات نقشه قتل سفیر یونان را فاش کرده است که حاکی از دست داشتن موریرا و خانم آمیریدیس است.

این زوج ۱۵ سال پیش ازدواج کردند و دختری ده ساله دارند.

کریاکوس آمیریدیس از ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴ کنسول یونان در ریو بود و در سال جاری به عنوان سفیر به برزیل بازگشت.

او از برازیلیا به شهر نووا ایگواکو در شمال ریو سفر کرده بود تا تعطیلات کریسمس را با همسرش و خانواده او بگذارند.

خانم آمیریدیس روز چهارشنبه گزارش داد که شوهرش ناپدید شده است.

او به پلیس گفت که شوهرش عصر دوشنبه با اتومبیل آپارتمان اجاره‌ای را بدون آنکه بگوید کجا می‌رود ترک کرد.

اتومبیل سوخته روز پنجشنبه در زیرگذری در یکی از جاده‌های اصلی ریو پیدا شد و جسدی داخل آن بود.

آزمایش های پزشکی قانونی نشان داد این جسد متعلق به سفیر یونان است.

محققان همچنین گفتند که لکه‌های خون را روی مبلی در آپارتمانی که این زوج تعطیلات خود را در آن می‌گذراندند پیدا کرده‌اند
 


:: بازدید از این مطلب : 2452
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
مقامات چینی برنامه بلند‌پروازانه خود برای فرود آوردن کاوشگری در بخش تاریک ماه تا سال ۲۰۱۸ و قصد این کشور برای پرتاب اولین کاوشگر مریخی تا سال ۲۰۲۰ را اعلام کردند.
 



 
اين خبر تنها چند روز پس از بازگشت موفقيت آميز دو فضانورد چيني از ايستگاه فضايي تيانگانگ دو منتشر شد. اين فضانوردان براي 30 روز در اين ايستگاه سكونت داشتند و اين بيشترين زمان سپري شده در فضا براي فضانوردان چيني بوده‌است.
 
مقامات چيني اعلام كردند اكتشاف در جهان هستي، توسعه صنعت فضانوردي و تبديل كردن چين به يك قدرت فضايي رويايي است كه چين به دنبال محقق ساختن آن است.
 
صنعت فضانوردي چين اين اواخر عملكرد بي‌نقصي نداشته است. بزرگترين اشتباه چيني‌ها از دست دادن كنترل ايسگاه فضايي تيانگانگ يك بود كه انتظار مي‌رود سال 2017 به اتمسفر زمين برخورد كند.
 
اما با پرتاب موفقيت‌آميز تيانگانگ دو به مدار زمين، چين به سومين كشور جهان تبديل شد كه توانسته‌بود ماموريت فضايي سرنشين‌داري را به پايان ببرد. چيني‌ها به دلايل نظامي از همكاري در پروژه ايستگاه فضايي بين‌المللي كنار گذاشته‌ شده‌اند.
 
اعلام برنامه جديد چيني‌ها مبني بر ارسال كاوشگر به ماه و مريخ نشان از آن دارد كه اين كشور در تلاش است در زمينه اكتشافات فضايي خود را به روسيه و آمريكا برساند. حتي برخي از متخصصان معتقدند ارسال كاوشگر به ماه قدم اول فرستادن فضانورد به ماه است.
 
بخش تاريك ماه از زمان اولين عكاسي‌اش در سال 1959 تا به امروز هرگز توسط هيچ كاوشگري لمس نشده‌است. مقامات چيني در ماه ژانويه سال 2016 خبر فرود آرام كاوشگري روي بخش تاريك ماه را اعلام كرده و اكنون اين خبر را تاييد كرده‌اند. قرار است فرودگر چانگ‌ئه 4 در بخش تاريك ماه فرودي آرام انجام دهد و پس از فرود در منطقه به گشت‌زني بپردازد.
 
اولين فرودگر آژانس فضايي چين، چانگ ئه 3 در سال 2013 توانست پس از 40 سال از اولين فرود روي ماه،‌ فرود آرام روي ماه را با موفقيت انجام دهد. اما كاوشگر مريخي رويدادي جديد در آژانس فضايي چين به شمار مي‌رود و چيني‌ها اميدوارند اين كاوشگر بتواند پاسخ پرسش‌هاي بزرگ علمي از جمله منشا تكامل در سامانه خورشيدي را بيابد.
مطالب مرتبط


:: بازدید از این مطلب : 2496
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
یک دستگاه اتوبوس ایرانی در بخش مرکزی ترکیه بر اثر لغزندگی جاده، از جاده خارج و واژگون شد. خبرگزاری ایرنا:




یک دستگاه اتوبوس ایرانی در بخش مرکزی ترکیه بر اثر لغزندگی جاده، از جاده خارج و واژگون شد.
 
این سانحه تلفات جانی نداشت ولی 6 نفر از شهروندان ایرانی در پی این حادثه زخمی شده اند.
 
خبرگزاری آناتولی این اتوبوس را متعلق به اتباع ایرانی اعلام کرد و افزود: مصدومین حادثه توسط آمبولانس به بیمارستان منتقل شده اند.
 
به نوشته آناتولی، این اتوبوس روز گذشته از آنتالیا حرکت کرده و به سوی مرز ایران در حال حرکت بود که در منطقه یوزگات واقع در 250 کیلومتری شرق آنکارا دچار سانحه شد.
 
آناتولی اسامی ایرانیان مجروح این حاثه را احمد خانی، صدیقه احمدخانی، شعبان رضایی، ناصر رضایی، سمیرا حسینیان و محمد ذکر کرده است.
مطالب مرتبط


:: بازدید از این مطلب : 2615
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
سامانه موشکی دوربرد پدافند هوایی کاملاً بومی است که می تواند با استفاده از موشک های صیاد، اهداف را در ارتفاع متوسط به بالا مورد اصابت قرار دهد.



روزنامه رای الیوم نوشت: «ایران سامانه موشکی دوربرد خود را در جزیره خارک در آب های خلیج [فارس] آزمایش کرد که این مسئله در نوع خود اولین اقدام نظامی این کشور محسوب می شود که بعد از جنگ خلیج [فارس] صورت داده است.»
 
 
 
رای الیوم در ادامه نوشت: «ایران طی رزمایش دیروز خود، به جنگنده های آمریکایی از وارد شدن در محدوده رزمایش نظامی خود هشدار داد.»
 
 
 
گفتنی است که در سومین مرحله از رزمایش "مدافعان آسمان ولایت هفت" دیروز (چهارشنبه) ایران برای نخستین بار عملکرد قدرتمند سامانه موشکی ودور برد به همراه رادار کنترل آتش "افق" مورد آزمایش و ارزیابی عملیاتی قرار گرفت.
 
 
 
سامانه موشکی دوربرد پدافند هوایی کاملاً بومی است که می تواند با استفاده از موشک های صیاد، اهداف را در ارتفاع متوسط به بالا مورد اصابت قرار دهد.
 
 
 
امیر سرتیپ «عباس فرج‌پورعلمداری» سخنگوی رزمایش مدافعان آسمان ولایت هفت گفت، در سومین مرحله رزمایش پس از گذشت ۲۷ سال از دوران دفاع مقدس، سامانه‌های موشکی مستقر در منطقه عملیاتی جزیره خارک از جمله سامانه "مرصاد" با شلیک موفق موشک‌های میان‌برد شلمچه، به انهدام هواگردهای متخاصم اقدام کردند.
 
 
 
رزمایش مشترک و سراسری ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با نام "مدافعان آسمان ولایت هفت" روز دوشنبه در منطقه عمومی جنوب و جنوب غرب ایران آغاز شد.
 
 
 
مطالب مرتبط


:: بازدید از این مطلب : 2598
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
ایران سه روز مانور نظامی گسترده ای را با آزمایش موشک های متفاوتی با موفقیت به پایان رساند.




پایگاه اینترنتی گلوبال تایمز در گزارشی به پایان مانور نظامی مدافعان آسمان ولایت 7 اشاره کرد و نوشت: ایران سه روز مانور نظامی گسترده ای را با آزمایش موشک های متفاوت با موفقیت به پایان رساند.
 
این پایگاه خبری افزود: در روز چهارشنبه نیروی هوایی ایران با موفقیت، موشک دور برد  اس 200 زمین به آسمان خود را آزمایش کرد. ایران در کنار این موشک های دور برد خود، موشک هایی با نام مرصاد که برد آنها تا حد متوسط می باشند را آزمایش کرده است. در این مانور همچنین اهداف فرضی در آسمان و همچنین پهباد های جاسوسی شناسایی شده و مورد هدف قرار گرفتند.
 
 
این پایگاه خبری افزود: ایران در این مانور موشک صیاد 3 و صیاد 2 را نیز آزمایش کرد. نیروی هوایی ایران در کنار آزمایش های موشکی خود از رادار های کنترلی بومی خود پرده برداری کرد. ایران در زمان انجام این مانور به خلبانان داخلی و خارجی هشدار داده بود که به منطقه مانور نزدیک نشوند. گفتنی است که ایران حسابی در این مانور نظامی ماهیچه های خود را گرم کرده است.
 
 
گلوبال تایمز افزود: در این مانور نظامی، نیروهای سپاه ایران نیز حضور داشته و آنها نیز اهداف هوایی فرضی خود را با موفقیت منهدم کردند. این مانور در روز دوشنبه روی مسائل اطلاعاتی و امنیتی تمرکز داشته است. باید گفت این مانور در ایران رکوردی در زمینه انتقال نیروهای نظامی بوده است و سرعت در انتقال نیروهای و همچنین رادار ها و سیستم های عظیم موشکی، از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است.
 
 
این پایگاه خبری افزود: در این مانور نظامی 17 هزار پرسنل نظامی حضور داشته اند و باید گفت این مانور یک جنگ تمام عیار الکترونیکی بوده است.
 
 
 
 
 

مطالب مرتبط


:: بازدید از این مطلب : 2516
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

 اوضاع اردوگاه اصولگرایی آرام نیست و اختلافات داخلی آنها به اندازه‌ای زیاد است که اکنون رقیب خود را جریان اصلاح‌طلبی نمی‌دانند، بلکه کمی گردن خود را تکان دهند و به چپ یا راست نگاه کنند، اشخاصی از اردوگاه خودی را می‌بینند که زمانی با آنها پالوده می‌خوردند، اما اکنون به شکل رقیب و مخالف درآمده است.

 

 بنابراين براي رسيدن به قدرت بايد آنها را از ميان بردارند، مانند اين مقطع كه از جليلي و قاليباف به عنوان گزينه‌هاي احتمالي انتخابات رياست‌جمهوري ۹۶ نام برده مي‌شود. 

 

به گزارش آرمان، جليلي در مراسم ۹ دي بدون ذكر نام قاليباف عنوان داشت:«هيچ جاي انقلاب اين نبود كه كساني كه حقوق نجومي گرفتند را ذخيره نظام معرفي كنيم، نگراني نسبت به كارتن خواب‌ها زماني مي‌تواند درست باشد كه از حقوق‌هاي نجومي و املاك نجومي هم شرمسار باشيد.» اگر از موضوع كارتن‌خواب‌ها گذرشود، اما مخاطب املاك نجومي جز قاليباف نيست و جليلي براي پاكدست نشان دادن خود موضوعي را مطرح كرد تا تقصيراتي رامتوجه قاليباف كند. جليلي البته به موضوعات ديگر هم اشاره داشت و گفت: «امروز فتنه جديد غبارآلود كردن توانايي‌هاي يك ملت است، فتنه جديد اين است كه مي‌گويند «ما نمي‌توانيم» و مي‌خواهند هزينه‌ها را زياد جلوه دهند و در مقابل دستاوردهاي ملت را بپوشانند.» وي افزود: «من در سال ۹۲ قبل از اينكه دولت فعلي روي كار بيايد اعلام كردم كه چرا بايد در جامعه ۷۰ هزار ميليارد معوقات بانكي وجود داشته باشد؟ اما امروز بعد از سه سال از آغاز به كار دولت يازدهم، معاون اول رئيس‌جمهور رسما اعلام كرد اين رقم به ۱۰۰ هزار ميليارد رسيده كه اين جاي تاسف دارد و بايد جلو اين مسائل گرفته شود.»

 

جليلي ادامه داد: «فتنه اين است كه مردم را معطل كنيم و از ظرفيت‌هاي داخلي محروم كنيم و بگوييم صبر كنيد تا حتما فلان شركت خارجي براي سرمايه‌گذاري به ايران بيايد!» عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: «اخيرا از نمايشگاه دستاوردهاي قرارگاه خاتم‌الانبيا(ع)بازديد كردم، در اوج تحريم‌ها و دوراني كه مي‌گفتند پول و سرمايه نيست، اين قرارگاه توانسته كارهاي بسيار بزرگي با اتكا بر ظرفيت‌هاي داخلي انجام دهد و اگر اين توانمندي‌ها ضربدر توان همه ملت شود، مشكلات حل خواهد شد.»

 

جليلي در پايان در پاسخ به سوالات مردم نيز گفت: «يكي از غبارهايي كه در اين سال‌ها ايجاد كرده بودند اين بود كه اين ما بوديم كه دست دشمن بهانه داديم! و اگر لبخند مي‌زديم مشكلات حل مي‌شد اما امروز بعد از سه سال نتيجه چه شده است؟ امروز الحمدلله همه مي‌گويند در دشمني آمريكا شك نداريم اما چقدر هزينه داده شد تا اين تجربه به دست بيايد؟» وي در پايان خاطرنشان كرد: «هرجا اختلاس، رشوه و دزدي وجود دارد نتيجه دور شدن از تفكر انقلابي است و بايد به اين تفكر بازگشت، زيرا تفكر انقلابي است كه مانع مفاسد و مشكلات است.»

 



:: بازدید از این مطلب : 2620
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 فروردين 1391 | نظرات ()